Επιπλέον, το 4ης γενιάς Golf εισήγαγε νέα πρότυπα στην ποιότητα όσον αφορά την κατηγορία του. Μέσα σε αυτά συγκαταλέγονται το ντεμπούτο του ESP και οι πλευρικοί αερόσακοι, στοιχεία που σταδιακά πέρασαν στον βασικό εξοπλισμό. Το 2001 ήταν η χρονιά του GTI, σηματοδοτώντας την 25η επέτειο ενώ ένα χρόνο αργότερα παρουσιάστηκε το πρώτο Golf με βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού (FSI). Την ίδια χρονιά η Volkswagen εισήγαγε και το πιο σπορ Golf, το R32 με μέγιστη ταχύτητα 250 km/h, το οποίο ήταν διαθέσιμο για πρώτη φορά με ένα κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη (DSG). Το Mk4 με 4.99 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην πλάτη του παρέδωσε «οπλισμό» στο Mk5, το ίδιο έτος, με την 5η γενιά Golf (2003 - 2008), να «ανεβαίνει» κατηγορία. Μπορεί να παρέμεινε στα μικρομεσαία, αλλά ανέβασε επίπεδο σε όλους τους τομείς. Η ακαμψία του βελτιώθηκε σημαντικά κάνοντας χρήση νέων τεχνολογιών. Ο βασικός εξοπλισμός είχε 6 αερόσακους, τα δυναμικά χαρακτηριστικά αναβαθμίστηκαν με την υιοθέτηση ανάρτησης τεσσάρων συνδέσμων πίσω, ενώ ένα 7άρι DSG ήταν διαθέσιμο. Ακόμα προβολείς bi-xenon, αισθητήρας βροχής, καθώς και πανοραμική ηλιοροφή τόνιζαν το πρεστίζ του. Πρεμιέρα εδώ και για τον πρώτο τούρμπο 2λιτρο κινητήρα άμεσου ψεκασμού στο Golf GTI, καθώς και του πρώτου Twincharger στα 1.4 λίτρα που έδωσε σάρκα και οστά στην έννοια downsizing. Όταν το Golf Mk6 παρουσιάστηκε το 2008 (έως 2012), είχαν ήδη συμπληρωθεί 3,4 εκατομμύρια μονάδες από όλες τις διαθέσιμες παραλλαγές Mk5. Με την 6η γενιά έρχονται τα πέντε αστέρια στις δοκιμές του EuroNCAP και εκτός της κατασκευαστικής προσοχής των Γερμανών, τα οφείλει στον στάνταρ πλέον αερόσακο γονάτων οδηγού. Ο εξοπλισμός και η ποιοτική αναβάθμιση δήλωναν το «παρών», ενώ πρωτοποριακά νέα συστήματα έκαναν την εμφάνισή τους. Η υποβοήθηση σκάλας φωτισμού Light Assist, το Park Assist, το Hill Start Assist και άλλες νέες τεχνολογίες, όπως οι ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις (Adaptive Chassis Control), έκαναν το 2009 το «Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς», όπως ανακηρύχθηκε, το πιο προοδευτικό Golf μέχρι τότε. Διαθέσιμα επίσης τα start/stop, η λειτουργία ανάκτησης ενέργειας, το δυναμικό φως στροφής και τα πίσω φώτα τεχνολογίας LED. Έως τα τέλη Ιουλίου 2012, άλλα 2,85 εκατομμύρια Golf είχαν προστεθεί στην συνολική φαρέτρα του.
Στις 4 Σεπτεμβρίου 2012, η Volkswagen γιόρτασε στο Βερολίνο την παγκόσμια πρεμιέρα της 7ης γενιάς (έως το 2020). Μέχρι τη μέρα εκείνη οι πρώτες έξι γενιές είχαν συγκεντρωτικά 29,3 εκατομμύρια πωλήσεις. Το βάρος του νέου Golf είχε μειωθεί κατά 100 κιλά, ενώ ανάλογα με τον κινητήρα και η κατανάλωση έως και 23%. Η Volkswagen επεκτάθηκε ακόμα περισσότερο στις παρεχόμενες τεχνολογίες. Το σύστημα αυτόματης πέδησης μετά την σύγκρουση, το προληπτικό σύστημα προστασίας επιβατών, το σύστημα ελέγχου ταχύτητας και απόστασης από προπορευόμενο όχημα (Adaptive Cruise Control), το Front Assist (σύστημα παρακολούθησης περιοχής εμπρός από το αυτοκίνητο) αλλά και το City Emergency Braking System, ήταν τα νεα δεδομένα που το χαρακτήριζαν. Μέχρι σήμερα, περίπου 6 εκατομμύρια μονάδες του Golf Mk7 έχουν βγει από τη γραμμή παραγωγής.