10 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν μονάχα μία φορά
Κάποια από αυτά δημιουργήθηκαν με στόχο να κυλήσουν στην παραγωγή, ενώ άλλα, για να αποδείξουν ότι τα πάντα… είναι εφικτά! Και τα δέκα όμως περιορίστηκαν σε μία μόνο εμφάνιση...
- -
- -
Η κατασκευή μεμονωμένων οχημάτων είναι μια εξαιρετικά δαπανηρή άσκηση για τους κατασκευαστές. Τις περισσότερες φορές τουλάχιστον… Αυτά τα one of μοντέλα συμπυκνώνουν όλη την τεχνολογία, την εξέλιξη, τις γνώσεις αλλά και το όραμα των κατασκευαστών, που αποδεικνύουν στην πράξη, ότι τα πάντα είναι εφικτά.
Τα 10 αυτοκίνητα που ακολουθούν όμως, κάθε άλλο παρά πρωτότυπα είναι, υπό την έννοια του εκθεσιακού concept car, καθώς τα περισσότερα εξ αυτών όχι μόνο πάτησαν τους τροχούς τους στην άσφαλτο αλλά κάποια εξ αυτών ανήκουν και στις προσωπικές συλλογές συλλεκτών.
Όλα όμως έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Είναι μοναδικά στην κυριολεξία, καθώς δεν υπάρχει άλλο «αντίτυπο» τους εν ζωή! Βεβαίως και υπάρχουν αρκετές ακόμα προτάσεις σαν αυτές, οι ακόλουθες όμως που σας παρουσιάζουμε, έχουν όλες κι από ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό.
Ford Supervan Mk1 (1971)
Όταν το Transit Supervan έκανε το δημόσιο ντεμπούτο του στο Thruxton τον Απρίλιο του 1971, ούτε η ίδια η Ford δε περίμενε το ντόρο -με την καλή έννοια πάντα- που θα προκαλούσε σε όλους αυτή η κατασκευή!
Το αμάξωμα ήταν ένα τυπικό Transit Mk1. Ωστόσο, στα ενδότερα του, έκρυβε ένα μεγάλο μυστικό. Το best seller van της Ford χρησιμοποιούσε πολλά μηχανικά μέρη από το Ford GT40 και φυσικά, τον V8 κινητήρα του, των 5,0 lt!
Ο οποίος, ήταν τοποθετημένος στην καρότσα, η οποία είχε κοπεί και το πλαίσιο είχε ενισχυθεί. Υπήρχαν επίσης φαρδύτερα μετατρόχια, αγωνιστικά ελαστικά και αναρτήσεις.
Με 435 ίππους λοιπόν, το Supervan της Ford ήταν απλά… συγκλονιστικό. Τουλάχιστον σε επίπεδο επιδόσεων (7’’ για το 0-100km/h), γιατί η αεροδυναμική του δεν ήταν αυτή που θα άρμοζε σε ένα αυτοκίνητο αυτής της ισχύος και προδιαγραφών… Η Ford, έκτοτε, κατασκεύασε στο πέρασμα του χρόνου τρία ακόμα Supervan μοντέλα στις γενιές που ακολούθησαν του Transit!
Fiat 130 Familiare (1971)
Όταν ο Gianni Agnelli κρατούσε ακόμα το τιμόνι της Fiat, μπορούσε να έχει ό,τι αυτοκίνητο ήθελε… Στην κυριολεξία όμως. Για να γίνουμε μάλιστα πιο συγκεκριμένοι, η Fiat είχε κατασκευάσει πάρα πολλά μοντέλα κατ’ εντολή του και σύμφωνα με τις ανάγκες του.
Ανάμεσά σε όλα αυτά, ήταν και το εικονιζόμενο μοντέλο, το οποίο βασίζονταν ουσιαστικά στο πολυτελές Fiat 130. Βέβαια, αυτό του Agnelli ήταν στέισον (η Officina Introzzi ανέλαβε τη μετατροπή) και έκρυβε κάτω από το καπό του έναν εξακύλινδρο κινητήρα 3,2 λίτρων ισχύος 165 ίππων.
Στην πραγματικότητα, η οικογένεια Agnelli κατασκεύασε τέσσερα από αυτά τα πρακτικά αυτοκίνητα, το καθένα από τα οποία διέφερε στις λεπτομέρειες. Το μεγάλο αφεντικό πήρε ένα με σχάρα οροφής γνωστό ως Villa d'Este, με αυτό της φωτογραφίας να ανήκει στον Umberto Agnelli (το μικρότερο αδερφό του Gianni) και πλέον στην FCA ή καλύτερα, στον όμιλο Stellantis.
Aston Martin Bulldog (1980)
Όταν η Aston Martin ανέπτυξε το απίστευτα φουτουριστικό Bulldog είχε ως στόχο να κατασκευάσει 25 μονάδες. Το «εξωγήινο» όχημα διέθετε ηλεκτρικές πόρτες (στυλ gullwing), έναν V8 twin-turbo κινητήρα με 700 ίππους και εξαιρετικές αναλογίες ισχύος/βάρους.
Η Aston Martin είχε «μετρήσει» την τελική ταχύτητα του μοντέλου στα 320 km/h, κάτι που σημαίνει ότι το «Bulldog» θα ήταν το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο για την εποχή του.
Θα ήταν όμως, γιατί δεν πρόλαβε ποτέ να κυλήσει στην παραγωγή, καθώς η Aston Martin άλλαξε χέρια και οι νέοι ιδιοκτήτες δεν ένιωσαν την ανάγκη να προχωρήσουν ένα ομολογουμένως δαπανηρό πρότζετκ.
Δείτε ακόμα: Οι 10 ακριβότερες δημοπρασίες αυτοκινήτων του 2023!
Έτσι, το μοναδικό Bulldog που κατασκευάστηκε πουλήθηκε σε δημοπρασία, με τον ιδιοκτήτη του μάλιστα να το διατηρεί σε άψογη κατάσταση εμφανίζοντας το αραιά και που σε ποικίλα αυτοκινητικά events.
Volkswagen Scirocco Bi-Motor (1983)
Με την Audi να είναι απασχολημένη με τους αγώνες ράλι και το απίστευτο Quattro της, η Volkswagen ήθελε κι αυτή ένα κομμάτι από την αίγλη των τετρακίνητων μοντέλων της Audi. Κάπως έτσι κατέληξε να κατασκευάσει ένα Scirocco με δυο κινητήρες και φυσικά σύστημα τετρακίνησης.
Κάθε κινητήρας ήταν χωρητικότητας 1.791 cc (εμπρός-πίσω), συνεργάζονταν με δύο χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων με κοινή σύνδεση, η ισχύς ανέρχονταν στους 360 ίππους, η τελική ταχύτητα ξεπερνούσε τα 280 km/h, ενώ τα πρώτα 0-100 km/h από στάση επιτυγχάνονταν σε μόλις 4,5’’. Η VW κατασκεύασε δύο από αυτά τα Scirocco, ένα για δοκιμές και ένα ως μουσειακό κομμάτι.
Renault Espace F1 (1995)
Για να τιμήσει μια δεκαετία ζωής του Espace, η Renault δημιούργησε το 1995, το απόλυτο MPV. Πήρε τον κινητήρα από την Williams-Renault (FW15C) του 1993 και με 800 ίππους κατασκεύασε μια… υπερταχεία. Το Renault Espace F1 μπορούσε να επιταχύνει από στάση έως τα πρώτα 200 km/h σε μόλις 6,9’’, με την τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου να ξεπερνά τα 300 km/h!
Maybach Exelero (2005)
Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, θα μπορούσε εύκολα, να πρωταγωνιστεί σε οποιαδήποτε ταινία του Batman. Βέβαια το Exelero δεν σχεδιάστηκε ποτέ για να πρωταγωνιστήσει δίπλα στον σκοτεινό άρχοντα της Gotham City.
Αντιθέτως, σχεδιάστηκε ως αυτοκίνητο δοκιμών για ελαστικά υψηλής ταχύτητας! Το πρότζεκτ, είχε χρηματοδοτηθεί από τη γερμανική εταιρεία κατασκευής ελαστικών Fulda και βασίζονταν στην πλατφόρμα της Maybach 57 .
Αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που η Fulda συνεργαζόταν με τη Maybach, ούτε ήταν η πρώτη φορά που ο κατασκευαστής ελαστικών δημιουργούσε ένα όχημα ειδικών σκοπών και συνθηκών.
Το 1938, η Fulda είχε πληρώσει ένα εφάπαξ ποσό για την Maybach SW38, ώστε να κάνει απρόσκοπτα τις δοκιμές των ελαστικών της στους αυτοκινητοδρόμους της Γερμανίας.
Volkswagen Golf GTi W12-650 (2007)
Κάποτε η Volkswagen παρουσίασε ένα «τρελό» πρότζεκτ, με αφορμή το φεστιβάλ Worthersee (ο μεγαλύτερος ετήσιος εορτασμός του Golf GTi στον κόσμο) το 2007. Η γερμανική φίρμα τοποθέτησε τον μεγαλύτερο κινητήρα που διέθετε στα ράφια της στο μικρομεσαίο Golf, δημιουργώντας ουσιαστικά ένα «κτήνος»!
Το κεντρομήχανο όχημα ήταν ένα Golf GTi το οποίο όμως έφερε τον κωδικό W12-650 και εφοδιάζονταν με έναν κινητήρα W12 6,0 λίτρων με δύο υπερσυμπιεστές και μέγιστη ισχύ 650 ίππων!
Προκειμένου η VW να χωρέσει τον θηριώδη κινητήρα στο GTi διεύρυνε το μεταξόνιο του Golf κατά 160 mm, προχώρησε σε ποικίλες αλλαγές στο πλαίσιο και στις αναρτήσεις και εν τέλει, εμφάνισε στο κοινό αυτόν… τον «δράκο».
Για να καταλάβετε κάπως καλύτερα, το W12-650, χρειαζόταν μόλις 2,5’’ για τα πρώτα 0-100 km/h από στάση, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 325 km/h.
Ferrari SP1 (2008)
Το 2008 η Ferrari, κατασκεύασε ένα μοναδικό αυτοκίνητο για λογαριασμό του Ιάπωνα συλλέκτη Junichiro Hiramatsu. Το τμήμα Special Projects της ιταλικής φίρμας δημιούργησε την SP1 (Special Project #1) που βασίζονταν στην F430 αλλά έφερε πλήθος αλλαγών έως και «επενδύσεις» από ανθρακονήματα. Η ιδέα για τη πρώτη custom Ferrari (ακολούθησαν κάμποσες ακόμα έκτοτε) χτίστηκε πάνω στο πρότζεκτ F100 του 1998 του Leonardo Fioravanti.
Lamborghini Egoista (2013)
Η Lamborghini γιόρτασε τα 50ά της γενέθλια δημιουργώντας ένα από τα πιο «εξωφρενικά» αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ. Το Egoista (ιταλικά σημαίνει «εγωιστής»). Το… μονοθέσιο όχημα εφοδιάζονταν με έναν V10 κινητήρα 5,2 λίτρων με 592 ίππους! Ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου (μέσα και έξω) εμπνεύστηκε από τον αντίστοιχο των μαχητικών αεροσκαφών, με την καμπίνα να θυμίζει περισσότερο πιλοτήριο αεροπλάνου παρά… αυτοκινήτου.
Επιπλέον, το Egoista ήταν κατασκευασμένο στο μεγαλύτερο μέρος του από ανθρακόνημα και αλουμίνιο. Το εξωτικό δημιούργημα της Lamborghini δεν ήταν ειδική παραγγελία για κάποιον βαθύπλουτο πελάτη της φίρμας αλλά το κερασάκι στην τούρτα των 50ών γενεθλίων της φίρμας. Γι αυτό, και βρίσκεται μέχρι και σήμερα, στο μουσείο της εταιρείας.
Bugatti La Voiture Noire (2019)
Όταν η Bugatti αποκάλυψε τη μοναδική «La Voiture Noire» στο σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης το 2019, ήταν και με τη βούλα, το πιο ακριβό αυτοκίνητο στον κόσμο, με τιμή 12 εκατομμύρια £. Δεν ήταν όμως προς πώληση. Παρότι στη θέα του και μόνο βγήκαν κάμποσα μπλοκ επιταγών έτοιμα να κόψουν το τσεκ για να το αποκτήσουν…
Δείτε ακόμα: Τα 10 πιο ακριβά αυτοκίνητα που πουλήθηκαν ποτέ
Επρόκειτο για ειδική παραγγελία από έναν ανώνυμο πελάτη της φίρμας, προφανώς με πολύ βαρύ πορτοφόλι. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι ο πελάτης αυτός είναι ο Πορτογάλος αστέρας του ποδοσφαίρου Cristiano Ronaldo.
Κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν, ότι η εντολή δόθηκε στην Bugatti από την οικογένεια Rothschild (που παρεμπιπτόντως έχουν στην κατοχή τους και τη μία από τις δύο εν ζωή Bugatti Type 57 Atlantic από την οποία εμπνεύστηκε η La Voiture Noire). Κανείς πάντως μέχρι σήμερα δεν έχει μάθει τον πραγματικό ιδιοκτήτη. Και μεταξύ μας, δύσκολο να συμβεί αυτό…