Porsche 2010-2023: Η ηλεκτρική εποχή
Χωρίς να ξεχνάει λεπτό την ιστορία της, η Porsche βρήκε τον σωστό τρόπο, αλλά και την κατάλληλη στιγμή, ώστε να περάσει την ηλεκτρική τεχνολογία στην γκάμα της.
- -
- -
Τα τελευταία χρόνια, το σκηνικό στην αυτοκινητοβιομηχανία έχει αλλάξει και η ηλεκτρική τεχνολογία είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Όπως συμβαίνει συνήθως, υπάρχουν εκείνοι που προσαρμόζονται γρήγορα στα νέα δεδομένα, ενώ οι πιο επιφυλακτικοί αντιμετωπίζουν την αλλαγή με… δυσπιστία. Η Porsche, έδειξε τον δρόμο σχετικά με τον τρόπο που διαχειρίστηκε τη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Για μια μάρκα που στήριξε την επιτυχία της στο αγωνιστικό πνεύμα, τις επιδόσεις και τη σπορ φιλοσοφία, είναι δύσκολο να ενστερνιστεί τους… ηλεκτροκινητήρες και τις μπαταρίες. Η Porsche όμως, έδειξε ότι υπάρχει τρόπος να «δέσουν» αρμονικά στην γκάμα. Αρχικά με τις Plug-In Hybrid εκδόσεις E-Hybrid και ύστερα με την εκπληκτική, αμιγώς ηλεκτρική Taycan. Το μαγικό όμως, είναι ότι δέχτηκε τη νέα τεχνολογία, δίχως να σταματήσει ούτε στιγμή την εξέλιξη σκληροπυρηνικών αυτοκινήτων ή τις παραδοσιακές δυνάμεις της γκάμας της.
Η μάχη των SUV!
Πριν την είσοδο στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, η Porsche αποφάσισε να λανσάρει ακόμη ένα SUV μοντέλο, βλέποντας την απήχηση του Cayenne. Πρόκειται για το Macan, ένα μεσαίου μεγέθους SUV το οποίο διατήρησε τα σπορ χαρακτηριστικά της εταιρείας, αλλά και την premium προσέγγιση. Βασισμένο σε πλατφόρμα του Volkswagen Group, χρησιμοποιήθηκε ένας τετρακύλινδρος turbo κινητήρας 2.0 λίτρων με 252 ίππους για τη βασική έκδοση.
Ψηλότερα, επιστρατεύτηκε ένας turbo V6 των 3.0 λίτρων με 340 ίππους για το Macan S ή 360 ίππους για το Macan GTS, ενώ το Macan Turbo των 400 ίππων το γνωρίσαμε με έναν V6 των 3.6 λίτρων. Ο ίδιος κινητήρας ανέβαζε την ισχύ του στους 440 ίππους με την προσθήκη του Performance Package. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Porsche Macan πέτυχε (και συνεχίζει να πετυχαίνει) εξαιρετικές πωλήσεις, ενώ δεν ήταν λίγες οι χρονιές που αναδείχθηκε το best-seller αυτοκίνητο της εταιρείας.
Το Cayenne από τη δική του πλευρά συνέχισε να εξελίσσεται. Η δεύτερη, ολοκαίνουργια γενιά του παρουσιάστηκε το 2010 και δέχτηκε ένα facelift μικρής έκτασης το 2014. Χρησιμοποίησε διάφορους κινητήρες, τόσο βενζίνης, όσο και diesel, ενώ ιδιαίτερη επιτυχία είχε και η plug-in hybrid εκδοχή Cayenne S E-Hybrid με 380 ίππους (προ facelift) ή 416 ίππους (facelift). Ήταν το πρώτο premium SUV της κατηγορίας με PHEV τεχνολογία, δείχνοντας πόσο γρήγορα έπιασε τον «παλμό» η γερμανική μάρκα. Το κορυφαίο Cayenne Turbo S είχε έναν turbo βενζινοκινητήρα 4.8 λίτρων με 570 ίππους.
Το 2017, ήρθε η στιγμή να γνωρίσουμε την τρίτη γενιά του Cayenne. Με κορυφαία τεχνολογία, όμορφη σχεδίαση και εξαιρετικούς χώρους, συνέχισε την επιτυχία των προηγούμενων δύο. Μαζί με τα turbo εξακύλινδρα σύνολα και τους μεγαλύτερους V8, παρουσιάστηκαν ακόμη περισσότερες plug-in hybrid εκδοχές, με κορυφαία όλων την Cayenne Turbo S E-Hybrid των 680 ίππων που έθεσε νέα δεδομένα στις επιδόσεις των αυτοκινήτων του είδους. Μετά το 2019, προστέθηκε για πρώτη φορά και η πιο εκλεπτυσμένη έκδοση του Cayenne, το Cayenne Coupe.
Ανεβάζοντας τον πήχη
Μαζί με την παρουσίαση νέων μοντέλων, η Porsche δεν σταμάτησε ποτέ να εξελίσσει όλα όσα είχε ήδη στην γκάμα της. Το δίδυμο Boxster/Cayman ανανεώθηκε το 2012. Τοποθετήθηκαν δύο εξακύλινδροι επίπεδοι κινητήρες, ένας των 2.7 λίτρων με 275 ίππους και ένας των 3.4 λίτρων με 340 ίππους για τις «απλές» και “S” εκδόσεις, αντίστοιχα. Η Boxsterείχε 10 ίππους λιγότερους σε κάθε έκδοση (265 και 330 ίπποι), όμως παρουσιάστηκε και στην ειδική έκδοση Spyder με μοτέρ 3.8 λίτρων και 375 ίππους.
Το 2016, ήρθε και η νεότερη εκδοχή των δύο σπορ αυτοκινήτων, που συνοδεύτηκε από τον αριθμό “718”. Η 718 Boxster και 718 Cayman έφεραν νέο design, όμως για πρώτη φορά στην ιστορία των μοντέλων, οι κινητήρες ήταν τετρακύλινδροι. Ένας των 2.0 λίτρων με 300 ίππους και ένας των 2.5 λίτρων με 350 ίππους. Αργότερα προστέθηκε ένας εξακύλινδρος επίπεδος των 4.0 λίτρων με 400 ίππους για την έκδοση GTS ή 420 ίππους για την GT4. Το απόγειο της γκάμας Cayman είναι η έκδοση GT4 RS με τον 4λιτρο εξακύλινδρο ατμοσφαιρικό των 500 ίππων και τον συγκλονιστικό ήχο.
Η 911 από τη δική της σκοπιά, άλλαξε για μια ακόμη φορά το 2011 με τη γενιά 991. Φυσικά υιοθέτησε νέα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που την επικαιροποιούσαν, αλλά δεν άλλαζαν τη βασική συνταγή, ενώ δέχτηκε ένα μεγάλο τεχνολογικό update όπως σύστημα torque vectoring ή το PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control). Η Carrera είχε επίπεδο εξακύλινδρο κινητήρα 3.4 λίτρων με 355 ίππους, η Carrera S έναν αντίστοιχο, αλλά 3.8 λίτρων με 405 ίππους, ενώ υπήρξαν και αρκετές ακόμη εκδόσεις όπως η GTS των 430 ίππων, η Turbo των 520 ίππων ή η Turbo S των 560 ίππων.
Το 2015, ήρθε η ανανεωμένη εκδοχή της 911. Η γενιά 991.2 έφερε μια πρωτόγνωρη αλλαγή στο μοντέλο: τη χρήση turbo κινητήρων στις βασικές εκδόσεις. Πλέον, η 911 Carrera και 911 Carrera S είχαν turbo επίπεδο εξακύλινδρο κινητήρα 3.0 λίτρων με 370 ίππους για την πρώτη και 420 ίππους για τη δεύτερη. Ο στροβιλοσυμπιεστής δεν ήταν πλέον αποκλειστικό προνόμιο των εκδόσεων με το όνομα Turbo! Πολλοί φανατικοί οπαδοί του μοντέλου ένιωσαν ότι χάθηκε ο πραγματικός χαρακτήρας της 911, όμως κάτι τέτοιο στην πραγματικότητα δεν συνέβη ποτέ. Επίσης, οι επιδόσεις ήταν πλέον σε εντελώς νέα διάσταση! Να πούμε ότι στις κορυφαίες 911 Turbo και 911 Turbo S, η Porsche χρησιμοποίησε σύνολο 3.8 λίτρων με 540 και 580 ίππους, αντίστοιχα.
Λίγο πριν κλείσει η δεκαετία (το 2019), αποκαλύφθηκε και η επόμενη έκδοση της 911. Η γενιά 992! Η εμφάνιση άλλαξε κυρίως στο πίσω μέρος και δέχτηκε αρκετές βελτιώσεις σε όλους τους τομείς. Δεν παρουσιάστηκαν ρηξικέλευθες καινοτομίες, όμως δεν ήταν αναγκαίο να συμβεί κάτι τέτοιο. Η 911 ήδη έχει κατακτήσει τον τίτλο του αυτοκινήτου που «κέρδισε τον χρόνο», οπότε αρκείται στη διαρκή εξέλιξη! Η 911 Carrera συνεχίζει να χρησιμοποιεί turbo επίπεδο εξακύλινδρο μοτέρ 3.0 λίτρων, με την απόδοση να βρίσκεται στους 385 ίππους πλέον. Η ισχυρότερη Carrera S έχει 450 ίππους και η 911 Turbo, 580 ίππους. Να σημειωθεί ότι η 911 Turbo S έχει πλέον 650 άλογα και επιδόσεις που φτάνουν σε επίπεδα… hypercar!
Αλλάζοντας εντελώς κατηγορία, η Porsche συνέχισε να επενδύει με αμείωτη ένταση στην Panamera. Το μοντέλο δέχτηκε εκτεταμένο facelift το 2013 για να επικαιροποιήσει την παρουσία του στην κατηγορία και μαζί με τους βενζινοκινητήρες, αλλά και τις diesel προτάσεις, δέχτηκε την plug-in hybrid τεχνολογία. Η PanameraSE-Hybridείχε 422 ίππους από έναν V6 βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα, προσφέροντας εξαιρετικές επιδόσεις και πολύ καλή οικονομία καυσίμου. Το 2016 ήρθε η δεύτερη, εντελώς νέα γενιά της Panamera, στην οποία οι υβριδικές εκδόσεις πολλαπλασιάστηκαν. Επίσης, ήρθε και η Panamera Sport Turismo, ένα πεντάθυρο shooting brake μοντέλο με εκλεπτυσμένη σχεδίαση. Η ισχυρότερη πρόταση στην γκάμα είναι η Panamera Turbo S E-Hybrid με V8 βενζινοκινητήρα, ηλεκτροκινητήρα και 680 ίππους (700 ίπποι στην ανανεωμένη εκδοχή μετά το 2021).
Επιστρέφοντας στον κόσμο των hypercars
Η στιγμή που η Porsche αποφάσισε να συνδυάσει τις νέες τεχνολογίες με την υψηλή απόδοση, καθόρισε ένα ιδιαίτερα σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία της. To αποτέλεσμα, ήταν η 918 Spyder. Το συγκεκριμένο hypercar ήταν ουσιαστικά ένα plug-in hybrid, καθώς συνδύαζε έναν V8 βενζινοκινητήρα των 4.6 λίτρων με δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας ήταν τοποθετημένος στο κέντρο, με απόδοση 608 ίππων και μια μπαταρία των 6,8 kWh, βρισκόταν στο πάτωμα. Η συνολική απόδοση του συστήματος ήταν 887 ίπποι, που πέρναγαν και στους τέσσερις τροχούς χαρίζοντας εκπληκτικές επιδόσεις. Το κιβώτιο ήταν το γνωστό PDK διπλού συμπλέκτη της μάρκας και τα 0-100 km/h κρατούσαν μόλις 2,6 δευτερόλεπτα.
Η παραγωγή της 918 Spyder έγινε σε μόλις… 918 κομμάτια και η τιμή της ξεπερνούσε τις 780.000 ευρώ. Ήταν ένα αυτοκίνητο που δημιουργήθηκε ώστε η φίρμα να επιδείξει τις δυνατότητές της, ενώ γρήγορα εντάχθηκε στο πάνθεο των κορυφαίων Porsche όπως η 959 και η Carrera GT. Μάλιστα, η Porsche 918 Spyder με το προαιρετικό (εργοστασιακό) πακέτο Weissach Pack κατάφερε να αφήσει εποχή, όταν τον Σεπτέμβρη του 2013 «έγραψε» χρόνο 6 λεπτών και 57 δευτερολέπτων στην πίστα του Nurburgring. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που έσπασε το φράγμα των 7 λεπτών και βέβαια, ήταν εντελώς εργοστασιακό.
Σαρωτική εμφάνιση στο Le Mans
Το 2010, η Porsche 911 GT3 RSR κέρδισε στην κατηγορία της στον 24ωρο αγώνα του Le Mans. Όμως, λίγα χρόνια μετά, η Porsche πέτυχε ακόμη σημαντικότερες διακρίσεις στη συγκεκριμένη διοργάνωση, με την 919 Hybrid! Το 2013 έφτασε μέχρι την τρίτη θέση, το 2015 όμως κέρδισε με οδηγούς τους Nico Rosberg, Earl Bamber και Nick Tandy. Το 2016 η ιστορία επαναλήφθηκε και η Porsche κέρδισε ξανά στο Le Mans, αυτή τη φορά με τους Romain Dumas, Neel Jani και Marc Lieb πίσω από το τιμόνι της 919 Hybrid.
Νέα εποχή
Ό,τι κι αν λέμε, αν κάτι σημάδεψε την Porsche στη δεκαετία των 10s, τότε αυτό ήταν η Taycan. Η έκδοση παραγωγής ελάχιστα ξεχώριζε από το Mission E, το φουτουριστικό πρωτότυπο που είχε παρουσιαστεί για να μας «προετοιμάσει». Η Taycan ξεκίνησε την πορεία της το 2019. Είναι ένα τετράθυρο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με εντυπωσιακή σχεδίαση, κορυφαίο τεχνολογικό υπόβαθρο και φυσικά, εκπληκτικές επιδόσεις. Θέτει το σημείο αναφοράς στον τομέα των επιδόσεων, αλλά και της ηλεκτρικής τεχνολογίας, χάρη στην επαναστατική τεχνολογία των 800V που ενσωματώνει.
Είναι διαθέσιμη σε ακόμη δύο παραλλαγές, την Sport Turismo και την Cross Turismo, αμφότερες με shooting brake αμάξωμα. Η δεύτερη έχει crossover χαρακτηριστικά, ενώ η πρώτη, εστιάζει τόσο στη σπορ φιλοσοφία όσο και στην πρακτικότητα. Η Porsche απέδειξε τα πολύ γρήγορα αντανακλαστικά της με την αμιγώς ηλεκτρική Taycan, προχωρώντας σε μια κίνηση που αιφνιδίασε πολλούς κατασκευαστές. Οι τετρακίνητες εκδόσεις Taycan 4S, Taycan Turbo και Taycan Turbo S έχουν δύο ηλεκτροκινητήρες, απίστευτη απόδοση με 530, 680 και 761 ίππους αντίστοιχα, ενώ υπάρχει και η Taycan GTS των 598 ίππων.
Και έπεται συνέχεια…
Ύστερα από 75 χρόνια καινοτομίας, απόλυτων επιδόσεων και γρήγορη προσαρμογή σε νέα δεδομένα, είναι βέβαιο πως το μέλλον θα αποδειχθεί συναρπαστικό για την Porsche. Η εταιρεία ήδη σχεδιάζει την εξάπλωση των ηλεκτροκίνητων προτάσεων στην γκάμα της, με την ηλεκτρική Macan να αναμένεται σύντομα. Η εξέλιξη των ηλεκτρικών, όμως, δεν σημαίνει με κανέναν τρόπο ότι τα μοντέλα με θερμικό κινητήρα θα μείνουν πίσω. Η Porsche παράγει μερικά από τα πιο εμβληματικά μοτέρ της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας που ξεχειλίζουν από προσωπικότητα, χαρακτηριστικό που… δεν σβήνει εύκολα. Να τα εκατοστίσει!