Porsche 1980-1990: Επιτυχιών συνέχεια
Έχοντας βάλει τα… πράγματα σε μια σειρά, η Porsche πέρασε μια λαμπρή δεκαετία στα 80s, παρουσιάζοντας θρυλικά αυτοκίνητα, πολλές καινοτομίες και αξεπέραστη αγωνιστική τεχνογνωσία
- -
- -
Η δεκαετία του 1980 ήταν ιδιαίτερα σημαντική για την Porsche. Η μία πλευρά του νομίσματος αποτύπωνε τις απαράμιλλες αγωνιστικές επιτυχίες σε διάφορα πρωταθλήματα, ενώ η άλλη αφορούσε την παρουσίαση πολύ σημαντικών αυτοκινήτων. Συμπεριλαμβάνοντας φυσικά σε αυτή και τη διαρκής εξέλιξη του θρύλου, της εμβληματικής 911. Όλα αυτά βοήθησαν στην εδραίωση της μάρκας στον χώρο των κορυφαίων σπορ κατασκευαστών, αλλά και την εξάπλωση της φήμης της. Η κορυφαία ποιότητα κατασκευής διατηρήθηκε, οι επιδόσεις βελτιώθηκαν και το κύρος της Porsche γιγαντώθηκε!
Η «χρυσή» δεκαετία στους αγώνες
Όταν η συζήτηση πάει στις αγωνιστικές επιτυχίες της Porsche στα 80s, οι περισσότεροι θυμούνται την απόλυτη κυριαρχία στον 24ωρο αγώνα αντοχής του Le Mans. Η γερμανική εταιρεία κατάφερε να κάνει ένα εκπληκτικό σερί, κερδίζοντας έξι συνεχόμενες φορές, από το 1981 έως το 1986 με τα κορυφαία αγωνιστικά της, την 956 και την 962.
Με τα ίδια αυτοκίνητα είχε μια εξίσου εντυπωσιακή πορεία στο World Sportscar Championship, κερδίζοντας το 1982, το 1983, το 1984 αλλά και το 1985. Όσοι νομίζουν ότι η Porsche δεν έχει άλλα «αγωνιστικά παράσημα» να επιδείξει από αυτές τις χρονιές, είναι γελασμένος! Το 1984, το 1985 και το 1986 κέρδισε τρεις φορές στον πιο σκληρό αγώνα του κόσμου: Το θρυλικό Ράλλυ Παρίσι - Ντακάρ, αποδεικνύοντας ότι μπορεί να κυριαρχήσει ακόμη και σε αντίξοες off-road συνθήκες!
Από τις πίστες, στους δρόμους
Φεύγοντας από τις εκπληκτικές αγωνιστικές επιτυχίες που σημειώθηκαν τη δεκαετία του 1980, η Porsche συγκέντρωσε τα φώτα πάνω της και σε ό,τι έχει να κάνει με τα αυτοκίνητα παραγωγής. Το 1982 ήταν η χρονιά που παρουσιάστηκε η Porsche 944, ένα μοντέλο που ήρθε για να αντικαταστήσει την Porsche 924, ως μια entry-level σπορ πρόταση. Εφοδιαζόταν με τετρακύλινδρο κινητήρα 2.5 λίτρων ο οποίος βρισκόταν κάτω από το εμπρός καπό και κινούσε τους πίσω τροχούς. Η απόδοση του ατμοσφαιρικού συνόλου ήταν 163 ίπποι, όμως αργότερα παρουσιάστηκε υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή με 220 ίππους και σαφώς ανώτερες επιδόσεις.
Η επιλογή των μηχανικών της Porsche να τοποθετηθεί ένα χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων αποθεώθηκε στις δοκιμές της εποχής, καθώς συνδυαζόταν με έναν επιλογέα εκπληκτικής αίσθησης. Στον αντίποδα, το αυτόματο σασμάν των τριών σχέσεων ποτέ δεν κέρδισε αντίστοιχα θετικά σχόλια. Φτάνοντας προς τη δύση της καριέρας του μοντέλου παρουσιάστηκε και η 944 Turbo S, η ισχυρότερη παραλλαγή της γκάμας με την ισχύ του τετρακύλινδρου turbo των 2.5 λίτρων να σκαρφαλώνει στους 250 ίππους. Έναν χρόνο αργότερα ήρθε και η έκδοση 944 S2, η οποία εξοπλιζόταν με έναν κινητήρα 3.0 λίτρων. Παρά την αυξημένη χωρητικότητα, διατηρούσε την τετρακύλινδρη αρχιτεκτονική και η ισχύς του ήταν 211 ίπποι!
Με την ολοκλήρωση της παραγωγής της Porsche 944, το «κοντέρ» των πωλήσεων έγραψε 163.192 αυτοκίνητα, από το 1982 έως το 1991. Αυτή η επίδοση της έδωσε τον τίτλο της πιο επιτυχημένης εμπορικά Porsche, μέχρι την εμφάνιση των Boxster/Cayman και της 911 (997), πολλά χρόνια αργότερα! Μάλιστα, η Porsche 944 είχε και μια αξιοσημείωτη πορεία στην Αμερική, αφού 76.955 αυτοκίνητα διέσχισαν τον Ατλαντικό Ωκεανό και ταξινομήθηκαν στις ΗΠΑ.
Κεφάλαιο 959: Η Porsche στα καλύτερά της
Όσο καλή εμπορική πορεία κι αν είχε η 944 και ανεξάρτητα από τη διαρκή εξέλιξη της 911, αν κάποιος κληθεί να επιλέξει ένα αυτοκίνητο για να περιγράψει την Porsche στη δεκαετία του 1980, τότε αυτό σίγουρα θα ήταν η 959. Παρουσιάστηκε αρχικά ως ένα rally car για το εμβληματικό Group B, την πιο σκληροπυρηνική κατηγορία αγωνιστικών που είδαμε ποτέ στην ιστορία του rally. Ευτυχώς για τον κόσμο της αυτοκίνησης, η 959 μας «συστήθηκε» και ως μοντέλο παραγωγής, έχοντας τότε τον τίτλο του ταχύτερου αυτοκινήτου προς πώληση στον κόσμο.
Φορούσε έναν flat-six κινητήρα των 2.85 λίτρων με δύο turbo, απόδοση 450 ίππους και 500 Nm ροπή. Νούμερα εξωπραγματικά για την εποχή! Το ίδιο… απόκοσμη ήταν και η τελική ταχύτητα των 317 km/h, η οποία της χάριζε τον τίτλο του ταχύτερου αυτοκινήτου παραγωγής. Το κιβώτιο ταχυτήτων ήταν χειροκίνητο πέντε σχέσεων, με μια επιπλέον ονόματι “gelände” που χρησίμευε για εκτός δρόμου κίνηση, τιμώντας το rally DNA που έρεε στις… φλέβες της. Η Porsche χρησιμοποίησε τις δύο τουρμπίνες σε «σειριακή» διάταξη για να μειώσει το lag στις χαμηλές στροφές, αλλά και να εξασφαλίσει γραμμικότητα σε όλο το φάσμα, χαρακτηριστικά άγνωστα για τα turbo μοτέρ της εποχής.
Ειδική μνεία αξίζει να γίνει στο αμάξωμα της Porsche 959, κατασκευασμένο από κράμα αλουμινίου και Kevlar, αλλά και η επιλογή της τετρακίνησης, η οποία ακόμη δεν είχε αρχίσει να χρησιμοποιείται ευρέως σε οχήματα που δεν προορίζονταν για off-road χρήση. Το σύστημα ονομάστηκε PSK (Porsche-Steuer Kupplung) και είχε τη δυνατότητα να μεταβάλλει την παροχή ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες, ανάλογα με τις συνθήκες. Το αυτοκίνητο ήταν τόσο προηγμένο που είχε ακόμη και ενδείξεις του ποσοστού ροπής που έφτανε στον εμπρός άξονα, αλλά και το ποσοστό «κλειδώματος» του πίσω μπλοκέ διαφορικού, ενσωματωμένες στον πίνακα οργάνων.
Σαν να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, μερικά χρόνια αργότερα η Porsche παρουσίασε και μια βελτιωμένη εκδοχή της: την 959 S. Με νέα καθίσματα εμπρός, αφαίρεση των πίσω καθισμάτων, νέο τιμόνι, εργοστασιακά τοποθετημένο roll bar με δερμάτινη επένδυση, αλλά και εντελώς νέα ανάρτηση coil over που αντικατέστησε την προηγούμενη, ρυθμιζόμενη υδραυλική, η 959 S ήταν ακόμη πιο «ειδική» με κάθε έννοια του όρου. Επίσης, ήταν και σαφώς ταχύτερη, χάρη στο χαμηλότερο βάρος, αλλά και τις μεγαλύτερες τουρμπίνες που αύξησαν τη μέγιστη ισχύ στους 515 ίππους. Το αποτέλεσμα; 339 km/h τελικής ταχύτητας! Συνολικά, φτιάχτηκαν μόνο 29 Porsche 959 S.
Για πρώτη φορά τετρακίνητη!
H 911 είναι το πρώτο μοντέλο που σκεφτόμαστε όταν ακούμε το όνομα Porsche. Μέσα στη δεκαετία του 1980 υπάρχουν πολλά αξιοσημείωτα στοιχεία για την 911, το αυτοκίνητο που αποδεδειγμένα, έχει κερδίσει τον χρόνο! Το 1984 παρουσιάστηκε η 911 Carrera 3.2, αναβιώνοντας το θρυλικό όνομα που έλειπε για χρόνια από την γκάμα. Φορούσε έναν flat-six κινητήρα 3.2 λίτρων απόδοσης 237 ίππων και χειροκίνητο πεντάρι κιβώτιο από την Getrag, σύνολο ικανό για επιτάχυνση στα 100 km/h σε λιγότερα από 6 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα στα 240 km/h.
Τα μεγάλα νέα όμως ήρθαν στη δύση της δεκαετίας, το 1989, όταν παρουσιάστηκε η νέα 911 (964). Με τεχνολογίες κατευθείαν από την κορυφαία Porsche 959, αναθερμάνθηκε το ενδιαφέρον του κοινού για το μοντέλο και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τετρακίνητη έκδοση, η Carrera 4! Είχε τεχνολογία ABS και υποβοηθούμενο τιμόνι, ενώ η πισωκίνητη Carrera 2 ήρθε ένα χρόνο αργότερα. Ο κινητήρας που κινούσε τις δύο εκδόσεις ήταν ένας επίπεδος εξακύλινδρος των 3.6 λίτρων με 250 ίππους. Οι καινοτομίες δεν σταμάτησαν εκεί αφού το 1990 είδαμε το -πολύ μπροστά για την εποχή του- αυτόματο κιβώτιο Tiptronic με δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας, αλλά και πλούσιο εξοπλισμό όπως δύο αερόσακους για τους εμπρός επιβάτες.
Η δεκαετία του 1980 έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο για την Porsche. Οι επιτυχίες ήταν αναρίθμητες, ενώ τα αυτοκίνητά της άφησαν εποχή. Ήταν ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσει η δεκαετία του 1990, όμως μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια, οι δυσκολίες ανακάτεψαν την τράπουλα…