Φάκελος ALPINA: Η εταιρία, οι άνθρωποι, το μέλλον στα χέρια της BMW
Τι «είδε» η BMW και εξαγόρασε την ALPINA; Τι επιφυλάσσει για τη φίρμα το αύριο; Εμείς μάθαμε, μιλώντας με το διευθύνοντα σύμβουλο Andreas Bovensiepen.
- -
- -
Το Buchloe, μια μικρή πόλη δυτικά του Μονάχου με λιγότερους από 14.000 κατοίκους, δεν είναι γνωστό για πολλά πράγματα. Για αρκετούς φίλους του αυτοκινήτου όμως έχει ιδιαίτερη σημασία, αφού αποτελεί την έδρα της Alpina. Αυτού του ιδιαίτερου κατασκευαστή ξεχωριστών, χειροποίητων σε μεγάλο βαθμό αυτοκινήτων που διατηρεί πολύ στενές σχέσεις με τη BMW, και φέτος ανακοινώθηκε ότι από την 1η Ιανουαρίου 2026 θα περάσει στην ιδιοκτησία της.
Αυτό το καλοκαίρι, η ετήσια εκδήλωση Alpina Drive Day πραγματοποιήθηκε στην απαιτητική πίστα του Bilster Berg στη Γερμανία. Και το GOCAR βρέθηκε εκεί, για αυτό που η εταιρία ονομάζει Alpina Tasting: Μια γρήγορη γεύση από όλα τα μοντέλα της (διαβάστε εδώ τη δοκιμή των Alpina B4 και D4 S Gran Coupe) και μια περιήγηση στον κόσμο της, γνωρίζοντας τους ανθρώπους της και τον τρόπο σκέψης και δράσης που τους χαρακτηρίζει.
Εκεί, είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε από τον διευθύνοντα σύμβουλο και συνιδιοκτήτη της Alpina, Andreas Bovensiepen, τι έχει πετύχει η φίρμα μέχρι σήμερα, και τι θα γίνει μέχρι την πώληση στη BMW αλλά και την επόμενη μέρα, για να λύσουμε κάθε σχετική απορία.
Πού οφείλει τη φήμη της η Alpina;
Σε... ένα καρμπιρατέρ! Εντάξει, πολύ νερό έχει κυλίσει στο αυλάκι από τότε, όμως όλα ξεκίνησαν όταν το καρμπιρατέρ που σχεδίασε ο μηχανικός Burkard Bovensiepen για τη BMW 1500 στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ήταν τόσο καλό που η BMW το ενέκρινε ως επίσημο βελτιωτικό αξεσουάρ, το οποίο δεν έβλαπτε την εγγύηση των αυτοκινήτων της. Το 1965 ο ίδιος ίδρυσε την Alpina, συνεχίζοντας την κατασκευή βελτιωτικών αξεσουάρ στο ίδιο μοτίβο, με την πλήρη αναγνώριση της BMW και με σημαντικές επιτυχίες στους αγώνες. Και από το 1983, η Alpina είναι αναγνωρισμένος κατασκευαστής αυτοκινήτων, κι όχι πια βελτιωτικός οίκος.
Σήμερα, τα αυτοκίνητά της εξακολουθούν να βασίζονται σε μοντέλα της BMW. Χρησιμοποιούν τις καλύτερες λύσεις μηχανικών μερών από την γκάμα της εμπλουτισμένες με πολλά νέα, ειδικά εξελιγμένα εξαρτήματα της Alpina, και με γενναίες δόσεις άνεσης και πολυτέλειας. Σκοπός είναι να προκύψουν τα ιδανικά αυτοκίνητα για συνεχή, καθημερινή χρήση, κι όχι μόνο για ειδικές περιστάσεις. «Οι πελάτες μας θέλουν δύναμη, σπορ χαρακτήρα αλλά και άνεση, για να οδηγούν ασταμάτητα», λέει ο Andreas Bovensiepen. «Πολλοί γράφουν 30.000 με 50.000 km το χρόνο».
Ενδεικτικό του ότι η Alpina δεν αφήνει τίποτα στην τύχη είναι το ότι εξελίσσει ειδικά λάστιχα για κάθε μοντέλο της ξεχωριστά, σε συνεργασία με την Pirelli ή Michelin. Με στόχο τα λάστιχα με τον κωδικό ALP να πετυχαίνoυν πάντα το μοναδικό συνδυασμό άνεσης, σπορ συμπεριφοράς και χιλιομετρικής απόδοσης, που απαιτούν τα μοντέλα της. Να προσφέρει το επίπεδο προσοχής στη λεπτομέρεια που περιμένουν οι αγοραστές αυτών των χειροποίητων, ξεχωριστών κατασκευών.
Πόσα αυτοκίνητα πουλάει σήμερα η Alpina, και πού;
Πουλάει περισσότερα από ποτέ! Το 2021 ήταν χρονιά-ρεκόρ στην ιστορία της εταιρείας. Φυσικά, όταν πρόκειται για έναν τόσο exclusive κατασκευαστή, το «ρεκόρ» είναι ένα μικρό νούμερο, σε σχέση με ό,τι ίσως έχουμε συνηθίσει: Με περίπου 2.000 αυτοκίνητα, η Alpina σημείωσε λιγότερο από το 1/4 των πωλήσεων της Lamborghini, για παράδειγμα.
Μεγαλύτερη αγορά για την Alpina είναι εκείνη της Β. Αμερικής, στην οποία κατέληξαν περισσότερα από 800 αυτοκίνητα. Εκεί οι αγοραστές εκτιμούν ιδιαίτερα τη διαφορετικότητα, τα πολυκύλινδρα, πανίσχυρα μοτέρ βενζίνης και τα SUV, οπότε η XB7 έχει γίνει ανάρπαστη. Έπειτα, πολλές Alpina πωλούνται στην Ιαπωνία. Όπως αναφέρει ο κ. Bovensiepen, «για εμάς, η Ιαπωνία σήμερα θυμίζει την Ευρώπη πριν από 10+ χρόνια: Όλοι θέλουν diesel! Οι πελάτες μάς λένε ότι έχουν βαρεθεί τα υβριδικά, ότι δεν έχουν κανένα συναίσθημα, και βρίσκουν στα diesel μας το ιδανικό αντίδοτο».
Δείτε ακόμη Οδηγούμε τις BMW Alpina B4 και D4 S Gran Coupe
Το 2022 μπήκε με τη ζήτηση να είναι υψηλότερη από ποτέ, ενώ τα νέα για την αλλαγή ιδιοκτησίας την αύξησαν ακόμα περισσότερο. Και είναι λογικό, αφού λιγοστεύει ο διαθέσιμος χρόνος για να προλάβει κάποιος να αποκτήσει μια «πραγματική» Alpina, πριν ο χαρακτήρας του brand ακολουθήσει όποιον δρόμο επιλέξει η BMW.
Γιατί πουλήθηκε στην BMW η εταιρία, αφού πάει τόσο καλά;
Η επιβίωση ενός μικρού κατασκευαστή, με τις σύγχρονες νόρμες ρύπων και ασφάλειας, αλλά και με την αβεβαιότητα για το τι θα ισχύσει στο μέλλον, είναι από μόνη της αρκετά δύσκολη υπόθεση. Αλλά και η ίδια η φιλοσοφία της Alpina έρχεται σε αντίθεση με την κατεύθυνση που έχει πάρει η αυτοκίνηση σήμερα. Για πόσο θα μπορούσε να εξελίσσει αυτοκίνητα ικανά να ταξιδεύουν με 300 km/h, όταν τα ελεύθερα τμήματα των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων μειώνονται και οι πιέσεις από περιβαλλοντικές οργανώσεις για επιβολή ορίων ταχύτητας στις Autobahn αυξάνονται συνεχώς;
Επίσης, μια εταιρεία ειδική στο να φτιάχνει πανίσχυρους και αξιόπιστους 6κύλινδρους και 8κύλινδρους κινητήρες, τι μπορεί να κάνει ξεκινώντας με ένα ηλεκτρικό μοτέρ; «Έχω οδηγήσει όλα τα ηλεκτρικά της BMW, και άλλων εταιριών φυσικά», μου είπε ο Andreas Bovensiepen. «Έχουν απίστευτη δύναμη, και τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης είναι αδιαμφισβήτητα. Αλλά το ηλεκτρικό μοτέρ δεν σου προσφέρει οδηγική χαρά, κι αν πας με τέρμα γκάζι στην Autobahn δεν θα βγάλεις ούτε 150 km. Οπότε, εμείς τι να κάνουμε με αυτά;».
Άρα τέλος τα αυτοκίνητα της Alpina; Τι θα κάνει με τη φίρμα η BMW;
Η σχέση των δύο εταιρειών θα συνεχίσει ακριβώς όπως είναι σήμερα, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2025. Αυτά τα 3,5 χρόνια, η Alpina θα εξακολουθήσει να εξελίσσει νέα μοντέλα και να τα διαθέτει μέσω των εξουσιοδοτημένων αντιπροσώπων της, και όχι από κάθε έμπορο BMW. Φυσικά, και η παραγωγή ανταλλακτικών στο Buchloe θα συνεχιστεί κανονικά.
Από εκεί και πέρα, σκοπός της BMW είναι να εξελίξει την Alpina σε ένα ξεχωριστό, exclusive παρακλάδι της γκάμας της, μεταξύ των συμβατικών μοντέλων της και της Rolls-Royce. Αυτοκίνητα που θα συνδυάζουν επιδόσεις μοντέλων «Μ» με πολύ υψηλά επίπεδα πολυτέλειας, ανεξαρτήτως συστήματος κίνησης. Το όνομα Alpina θα πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει και μετά τον πλήρη εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης, το 2035.
Τι θα κάνουν μετά το 2026 οι σημερινοί ιδιοκτήτες;
Η BMW αγόρασε τα δικαιώματα χρήσης του ονόματος Alpina, αλλά όχι την ίδια την εταιρία. Άλλωστε η μικρή μονάδα παραγωγής στο Buchloe δεν έχει θέση σε έναν κολοσσό του μεγέθους της BMW. Η οικογένεια Bovensiepen, οι απόγονοι του ιδρυτή Burkard Bovensiepen και σημερινοί ιδιοκτήτες, δεν θα πάρουν σύνταξη το 2026. Θα διατηρήσουν εγκαταστάσεις και προσωπικό, και αντί να… ανησυχούν για το πώς διαμορφώνεται το μέλλον, θα αφιερωθούν ανενόχλητοι στο τιμημένο παρελθόν.
Χρησιμοποιώντας το όνομα Alpina Classic, θα ασχολούνται με την παραγωγή ανταλλακτικών για τα πρόσφατα μοντέλα της εταιρείας, αλλά και με την επανακυκλοφορία εξαρτημάτων για τα παλαιότερα, που σήμερα σπανίζουν. Και θα κατασκευάσουν ένα νέο κέντρο logistics, για την αποθήκευσή τους. Επιπλέον, θα αναλαμβάνουν το πλήρες restoration παλιών Alpina, ικανοποιώντας τη ζήτηση που ήδη υπάρχει για αυτή την υπηρεσία από συλλέκτες και φίλους της φίρμας.
Τέλος, η τεχνογνωσία της Alpina στην εξέλιξη εξαιρετικών αυτοκινήτων, κυρίως σε ό,τι αφορά τον κινητήρα και το πλαίσιο, θα διατηρηθεί στο τμήμα Alpina Engineering, το οποίο θα συνεχίσει να υπάρχει και μετά το 2026. Προσφέροντας τις υπηρεσίες του στη BMW, ή σε όποιον άλλο κατασκευαστή ενδιαφερθεί για κάτι τέτοιο. Και με τη φήμη της εταιρείας σήμερα, δεν έχουμε αμφιβολία ότι θα βρεθούν αρκετοί.
Στην Ελλάδα, αποκλειστικός αντιπρόσωπος της Alpina είναι η BMW Σπανός ΑΕ.