Αυτό είναι το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο του κόσμου - Έχει ηλικία 143 ετών!
Αν νομίζετε ότι η τάση της ηλεκτροκίνησης είναι φαινόμενο της σύγχρονης εποχής, κάνετε λάθος! Η συγκεκριμένη τεχνολογία ξεκίνησε να εξελίσσεται από τον 19ο αιώνα!
- -
- -
Σήμερα τάση της εποχής προτάσσει τις εναλλακτικές πηγές
ενέργειας και γενικότερα φιλικές προς το περιβάλλον κατασκευές. Η
ηλεκτροκίνηση θεωρείται ως η τεχνολογία του μέλλοντος και αυτή που
θα επικρατήσει τα επόμενα χρόνια. Βέβαια, η πραγματικότητα είναι
ότι δεν πρόκειται για την πρώτη φορά στην ιστορία που η αυτοκίνηση
στρέφεται στον ηλεκτρισμό. Το ίδιο είχε γίνει πριν από περίπου δύο
δεκαετίες, αλλά και στα τέλη αυτής του ’70. Η πραγματικότητα, όμως,
είναι ότι η επιλογή της ηλεκτροκίνησης ως πηγή ενέργειας
για το αυτοκίνητο χρονολογείται αρκετά παλιότερα. Και συγκεκριμένα
στις αρχές του 1880, με τον ηλεκτροκινητήρα να βρίσκεται
σε παράλληλη πορεία με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ποιο είναι το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην ιστορία;
Αυτό είναι ένα ερώτημα που δύσκολα μπορεί να απαντήσει κανείς… Όλα ξεκίνησαν με το πρώτο βήμα, το οποίο αποτέλεσε η δημιουργία των μπαταριών μολύβδου οξέος (ο πρόγονος των σημερινών που διαθέτουν τα αυτοκίνητα) από τον Γάλλο φυσικό Gaston Plante πίσω στο μακρινό 1859. Αρκετά χρόνια αργότερα, και συγκεκριμένα το 1881, ο συμπατριώτης του Camille Alphonse Faure βελτίωσε τη χωρητικότητα των συγκεκριμένων μπαταριών, στοιχείο που επέτρεψε τη μαζική παραγωγή τους.
Δείτε ακόμα: Μπορώ να ρυμουλκήσω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Και αφού πλέον υπήρχαν οι μπαταρίες, την ίδια χρονιά
ακόμα ένας Γάλλος, ο εφευρέτης Gustave Trouve «πάντρεψε» ένα
τρίκυκλο της James Starley με έναν ηλεκτροκινητήρα που
κατασκεύασε σε συνεργασία με τη Siemens. Και κάπως έτσι, κάνοντας
χρήση των επαναφορτιζόμενων μπαταριών μολύβδου, ο Γάλλος
δημιούργησε στα χαρτιά το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην ιστορία.
Το τρίκυκλο του Gustave Trouve μπορεί να πέρασε με επιτυχία τις
δοκιμασίες στις οποίες υπέστη, αλλά δεν μπόρεσε να το πατεντάρει,
με αποτέλεσμα να στραφεί στη ναυσιπλοΐα!
Elektrowagen: Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με δικό του όνομα
Κάπως έτσι, μερικά χρόνια αργότερα ο εφευρέτης Thomas Parker
ξεκίνησε να εξελίσσει το δικό του δημιούργημα. Ο Βρετανός ήταν
γνωστός για τις πρωτοποριακές του ιδέες και θερμός
υποστηρικτής της ηλεκτροκίνησης. Από το 1882 ξεκίνησε να
πειραματίζεται με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το 1884 παρουσίασε τη
δική του εκδοχή. Όμως, αυτό που θεωρούν οι περισσότεροι ως
το πρώτο πρακτικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι το δημιούργημα του
Andreas Flocken το 1888, το Elektrowagen.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατακτούν και τις Η.Π.Α.
Λίγα χρόνια αργότερα, ο William Morrison κατασκευάζει το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στις Η.Π.Α., το οποίο μετέφερε έξι επιβάτες, ενώ μπορούσε να ταξιδέψει με ταχύτητα έως 23 km/h. Την ίδια εποχή στην Ευρώπη τα ηλεκτρικά μοντέλα, και ιδιαίτερα τα τρίκυκλα, αποτελούν εξαιρετικά διαδεδομένη επιλογή, στοιχείο που στις αρχές του 1900 αρχίζει να χαρακτηρίζει και την αμερικανική αγορά.
Τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν εμφανή, με
αποτέλεσμα το αγοραστικό κοινό να τα προτιμά. Το επίπεδο θορύβου
ήταν σαφώς πιο χαμηλό, δεν υπήρχαν κραδασμοί, όπως και φυσικά η
άσχημη μυρωδιά από τα καυσαέρια. Είναι χαρακτηριστικό, ότι
στις Η.Π.Α. η οποία είχε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα
ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κατείχαν το 38% της αγοράς!
Χαρακτηριστικά μοντέλα της εποχής είναι τα Baker Electric,
Studebaker Electric και Detroit Electric, με το τελευταίο να είναι
το πιο… εξελιγμένο!
Γιατί εξαφανίστηκαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξαφνικά;
Και ενώ όλα έδειχναν ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα αποκτήσει
πρωταγωνιστικό ρόλο στην αυτοκίνηση, οι συνθήκες άρχισαν να ευνοούν
τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα οδικά δίκτυα μεγάλωσαν
και αυξήθηκαν σε αριθμό, με αποτέλεσμα οι διαδρομές να μην
περιορίζονται στην πόλη, την ώρα που το πετρέλαιο αφθονούσε και η
τιμή του καυσίμου ήταν χαμηλή. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το
κόστος για όσους πραγματοποιούν μεγάλες αποστάσεις να είναι
μικρότερο. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούσαν να κινηθούν με χαμηλή
ταχύτητα, έως 30-35 km/h ενώ η αυτονομία τους σπάνια ξεπερνούσε τα
70 χιλιόμετρα. Σαν να μην έφτανε αυτό, το κόστος κτήσης ήταν σχεδόν
διπλάσιο από ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Κάτι που
είχε σαν αποτέλεσμα οι ρόλοι να αντιστραφούν. Το αγοραστικό κοινό
άρχισε να γυρνάει την πλάτη στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα,
εργοστάσια έκλεισαν, με αποτέλεσμα να μείνουν μεμονωμένες
περιπτώσεις μοντέλων που εξακολουθούσαν να παράγονται.
Η επιστροφή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Όμως, η ζωή κύκλους κάνει. Η ανάγκη για νέους πόρους ενέργειας, φιλικούς προς το περιβάλλον, αλλά και με δεδομένη σήμερα τη μείωση των πετρελαϊκών αποθεμάτων, έχουν φέρει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και πάλι στο προσκήνιο. Η ιστορία επαναλαμβάνεται, μόνο που αυτή τη φορά η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει.