Mitsubishi EVΟ: Ένας λαϊκός ήρωας
Ξεκίνησε περισσότερο σαν ένα πείραμα για να φτάσει να πάρει μια τιμητική θέση ανάμεσα στα πιο «Cult» αυτοκίνητα όλων των εποχών, γράφοντας παράλληλα τη δική του ιστορία στους αγώνες ράλι. Δέκα γενιές EVO δεν άφησαν κανένα ασυγκίνητο!
- -
- -
Γεννήθηκε για να στηρίξει την εμπλοκή της Mitsubishi στους αγώνες ράλι. Μάλιστα αρχικά η γρήγορη έκδοση του ταπεινού Lancer επρόκειτο να παραμείνει σαν μια «Japan only» προσφορά, αλλά η επιτυχία του ήταν τέτοια και τόσο μεγάλη η ζήτηση που η Mitsubishi όχι μόνο αναγκάστηκε να προσφέρει τα EVO στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά από το 2003 έφτασε και στην αγορά των Η.Π.Α. μετά την επιτυχία του Subaru Impreza, το οποίο ήταν και ο κύριος αντίπαλός του.
Η λογική ήταν απλή, αλλά πάλι δεν θα πρέπει να τη χαρακτηρίσουμε σαν μια εξέλιξη της ιδέας των GTI. Γιατί τώρα δεν ήταν απλά μια συμβατική «λαϊκή» καρότσα με γρήγορο κινητήρα, αλλά ένα εξελιγμένο πολεμικό εργαλείο ειδικά προσαρμοσμένο στους νέους κανονισμούς των αγώνων ράλι που περιόριζαν τα κυβικά στα δύο λίτρα (αλλά με τη βοήθεια υπερσυμπιεστή), ενώ το παιχνίδι θα παίζονταν στη πρόσφυση, αφού η τετρακίνηση θα ήταν αυτή που καθόριζε πλέον τον πήχη της απόδοσης.
Να θυμίσουμε τέλος εδώ ότι εκείνες τις ημέρες, στην αρχή της δεκαετίας του ’90 δηλαδή, υπήρχε μια συμφωνία κυρίων μεταξύ των ιαπώνων κατασκευαστών ώστε οι ιπποδυνάμεις να μη ξεπερνούν τους 280 ίππους. Όμως με τη παρουσίαση του EVO IX το όριο αυτό είχε ξεπεραστεί με αποτέλεσμα η Mitsubishi να σταματήσει να δίνει επίσημα νούμερα ίππων, αφού το EVO IX ξεπερνούσε εύκολα τους 320 ίππους και κατά καιρούς εμφανίστηκαν ειδικές εκδόσεις που υπερέβαιναν τους 400 ίππους!
Η ιστορία του ξεκίνησε το 1992 και η τελευταία του μετεμψύχωση παρουσιάστηκε το 2008. Έγραψε λαμπρή ιστορία στους απανταχού «γρήγορους», αγαπήθηκε σφόδρα και έχτισε γύρω του μια ολόκληρη αυτοκρατορία μετατροπών. Ήταν ο βασιλιάς των στοιχημάτων και κυριάρχησε στα απανταχού video games. Με το δίκιο του ανακηρύχτηκε σαν μια από τις πιο cult εκφάνσεις της αυτοκίνησης.
EVO
I
1992-1993
Μεταξόνιο: 2,500 μ.
Διαστάσεις: 4,310x1,695x1,395 μ.
Βάρος: 1.180-1.240 κιλά
Με στόχο την εμπλοκή του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, όπου πέτυχε μια τέταρτη θέση στον πρώτο του μόλις αγώνα (Monte Carlo 1993), χρησιμοποίησε το μικρότερο πλαίσιο του Lancer με μηχανικά μέρη δανεισμένα από το Galant με ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Μια διάταξη που κράτησε μέχρι τέλους, με τις ανάλογες φυσικά κατά καιρούς βελτιώσεις. Ο δίλιτρος κινητήρας 4G63 με τους δύο εκκεντροφόρους έφτανε τους 247 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. με 309 Nm ροπής στις 3.000 σ.α.λ. και προσφέρθηκε και σε γυμνή έκδοση RS που ζύγιζε 70 κιλά λιγότερα. Να θυμίσουμε ότι από τη πρώτη στιγμή ήταν πιο γρήγορο από τα Lancia Delta Integrale και Sierra Cosworth. Όσο για την εξωτερική του εμφάνιση, αυτή δεν ήταν και πολύ διακριτική με φουσκωμένα φτερά, σπόιλερ, αεροτομή και εισαγωγές στο καπό, αλλά πάλι δεν ήταν προκλητικό (ακόμα), ενώ εσωτερικά ήταν μάλλον πολύ συντηρητικό.
EVO
II
Μεταξόνιο: 2,510 μ.
1993-1995
Διαστάσεις: 4,310x1,695x1,420 μ.
Βάρος: 1.190-1.250 κιλά
Αναβαθμίστηκε στα σημεία τον Δεκέμβριο του 1993 και η παραγωγή του σταμάτησε τον Φεβρουάριο του 1995. Οι αλλαγές του δεν ήταν πολλές, αλλά ήταν σημαντικές με βελτιώσεις κυρίως στις αναρτήσεις με τους ίππους να ανεβαίνουν στους 256 και οι νέοι τροχοί ήταν της OZ. Οι επιτυχίες στους αγώνες διαδέχονταν η μια την άλλη και τελικά ήταν δεύτερο στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών το 1995 και 1996 με τον Eriksson στο τιμόνι, αλλά το καλύτερο νέα ήταν η εμφάνιση του Tommi Makinen, ο οποίος κέρδισε συνολικά 4 παγκόσμιους τίτλους οδηγών με τη Mitsubishi.
EVO
III
1995-1996
Μεταξόνιο: 2,510 μ.
Διαστάσεις: 4,310x1,695x1,420 μ.
Βάρος: 1.190-1.260 κιλά
Τον Φεβρουάριο του 1995 με την παρουσίαση της τρίτης αναβάθμισης η εμφάνιση για μια ακόμα φορά πείρε την ανηφόρα με πιο επιθετικούς προφυλακτήρες και τεράστιες πλέον εισαγωγές, αφού η ψύξη γινόταν όλο και πιο σημαντική για την διαχείριση των 270 πλέον ίππων στις 6.250 σ.α.λ. διαθέτοντας τώρα και ψεκασμό νερού. Φυσικά και αυτή τη φορά δεν μπορούσαν να απουσιάζουν οι πλευρικές φουστίτσες, καθώς και ακόμα μεγαλύτερη πίσω αεροτομή.
EVO
IV
1996-1998
Μεταξόνιο: 2,510 μ.
Διαστάσεις: 4,330x1,690x1,415 μ.
Βάρος: 1.260-1.350 κιλά
Για το 1996 τα μηχανικά μέρη βελτιώθηκαν πάνω σε νέα πλατφόρμα και ο κινητήρας γύρισε κατά 180 μοίρες για καλύτερη αναπνοή. Τώρα μάλιστα η έκδοση RS ήταν χτισμένη από λεπτότερο μέταλλο (πόρτες και φτερά) και ο υπερσυμπιεστής ήταν τύπου twin scroll με τους ίππους να ανεβαίνουν τώρα στους 280 στις 6.500 σ.α.λ. με 330 Nm ροπής στις 4.000 σ.α.λ. Θα το αναγνωρίσετε από τους τεράστιους προβολείς εμπρός και τα νέα πίσω φώτα και στο δρόμο χάρη στους νέους ηλεκτρονικά ελεγχόμενους συμπλέκτες με διαφορικά εμπρός και πίσω που πρόσφεραν καλύτερο έλεγχο.
EVO
V
1998
Μεταξόνιο: 2,510 μ.
Διαστάσεις: 4,350x1,770x1,405 μ.
Βάρος: 1.260-1.360 κιλά
Σίγουρα το πιο χαρακτηριστικό αισθητικά EVO. Προστέθηκε πίσω αλουμινένια αεροτομή που τώρα ήταν ρυθμιζόμενη και το μεταξόνιο αυξήθηκε κατά 10 χιλ. με τους τροχούς να ανεβαίνουν στις 17 ίντσες, ώστε να χωρέσουν τα μεγαλύτερα φρένα της Brembo. Σημαντικές αλλαγές έγιναν και στο εσωτερικό του κινητήρα με νέους πιο άγριους εκκεντροφόρους, ελαφρότερα έμβολα, καθώς και πιο εξελιγμένο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου. Η Mitsubishi ανακοίνωνε 280 ίππους, αλλά οι ίπποι ήταν σαφώς περισσότεροι. Με επτά νίκες τους αγώνες ράλι τελικά κατέκτησε τον πρώτο της τίτλο κατασκευαστών.
EVO
VI
1999-2001
Μεταξόνιο: 2,510 μ.
Διαστάσεις: 4,350x1,770x1,405 μ.
Βάρος: 1.260-1.360 κιλά
Ήταν η χρονιά που δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στη ψύξη. Απέκτησε μεγαλύτερα intercooler και ψυγεία λαδιού, ενώ για μια ακόμα φορά η εμφάνιση πήρε νέες διαστάσεις. Ήταν ίσως το πιο εξελιγμένο και πιο ολοκληρωμένο από όλα. Μεγάλωσε το μετατρόχιο και το μεταξόνιο, αλλά τα καλύτερα νέα και πάλι έρχονταν από τη μετάδοση που τώρα διέθετε και κεντρικό ενεργό διαφορικό ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, το οποίο μπορούσε να ρυθμιστεί χειροκίνητα ανάλογα με το έδαφος. Την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε και η έκδοση Tommi Makinen για να γιορτάσει τη νίκη του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών σε κόκκινο πάντα χρώμα.
EVO
VII
2001-2003
Μεταξόνιο: 2,625 μ.
Διαστάσεις: 4,455x1,770x1,450 μ.
Βάρος: 1.320-1.400 κιλά
Αν και οι κανονισμοί ράλι άλλαξαν η Mitsubishi δεν άλλαξε ουσιαστικά κατηγορία αν και τώρα το EVO VII βασίζονταν πλέον στο μεγαλύτερο Lancer Cedia, με αποτέλεσμα να παχύνει. Όμως τώρα η τετρακίνηση ήταν πιο εξελιγμένη με ενεργό κεντρικό διαφορικό που τώρα συνεργάζονταν καλύτερα. Οι ίπποι και πάλι παρέμειναν στους επίσημους 280, αλλά όλοι ήξεραν ότι ήταν περισσότεροι. Μετά πάντως από μια καλή αρχή, με τρείς νίκες για το Group A EVO, ο Makinen αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει το νέο WRC το οποίο ποτέ δεν απέδωσε τα αναμενόμενα και τελικά έπεσε στη τρίτη θέση της βαθμολογίας παρά τις προσπάθειές του. Ήταν η αρχή του τέλους. Το 2002 ήταν μια καταστροφική χρονιά και τερμάτισε τελευταία (!) στη βαθμολογία. Ήταν η τελευταία της χρονιά σαν επίσημη ομάδα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.
EVO
VIII
2003-2005
Μεταξόνιο: 2,625 μ.
Διαστάσεις: 4,490x1,770x1,450 μ.
Βάρος: 1.320-1.410 κιλά
Η αποτυχία της στα ράλλυ κάθε άλλο παρά εμπόδισε την Mitsubishi από τα να συνεχίσει την εξέλιξη του EVO. Ο 2λιτρος Turbo είχε πάλι ονομαστική απόδοση 280 ίππους, ενώ για μια ακόμα φορά οι τροχοί της Enkei μεγάλωσαν, όπως άλλωστε και τα φρένα της Brembo με το αυτοκίνητο τώρα να κάθεται πάνω σε αμορτισέρ της Bilstein και να αποκτά αλουμινένια οροφή για μείωση του βάρους. Εξελίχθηκε επίσης η μετάδοση με νέα γρανάζια και το κιβώτιο ταχυτήτων ήταν 5αρι ή 6αρι, αναλόγως την έκδοση. Ήταν το πρώτο EVO που πουλήθηκε στις Η.Π.Α.
EVO
IX
2005-2007
Μεταξόνιο: 2,650 μ.
Διαστάσεις: 4,490x1,770x1,450 μ.
Βάρος: 1.310-1.490 κιλά
Για τους σκληροπυρηνικούς οπαδούς του μοντέλου, θεωρείται το τελευταίο πραγματικό EVO, αφού η επόμενη γενιά είχε νέους στόχους. Φυσικά είχε 2λιτρο Turbo 4κύλινδρο κινητήρα που απέδιδε 280 ίππους, πεντάρι ή εξάρι κιβώτιο ταχυτήτων και αλουμινένια οροφή για να μειωθεί το βάρος (1.310-1.490 κιλά), ενώ οι καλές εκδόσεις εξοπλίζονταν με αμορτισέρ της Bilstein μαζί με τροχούς της BBS και φρένα της Brembo. Εσωτερικά, την ξεπερασμένη σχεδιαστικά και ποιοτικά εικόνα απάλυναν τα καθίσματα της Recaro μαζί με το τιμόνι της Momo.
EVO
X
2007-2013
Μεταξόνιο: 2,650 μ.
Διαστάσεις: 4,495x1,800x1,480 μ.
Βάρος: 1.310-1.490 κιλά
Η 10η γενιά Evolution ονομάστηκε ανεπίσημα X (δηλαδή 10).
Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με ένα καθαρόαιμο rally car που
απέκτησε καλούς τρόπους. Η Mitsubishi δεν του στέρησε τίποτα από
τεχνολογία, ήταν όμως ένα διαφορετικό αυτοκίνητο… πιο πολιτισμένο.
Ο 2λιτρος τετρακύλινδρος κινητήρας ήταν αλουμινένιος με απόδοση 295
ίππους (έως 360 στην Αγγλία), ενώ το εξατάχυτο κιβώτιο διπλού
συμπλέκτη αντικατέστησε το αυτόματο Tiptronic, αν και υπήρχε και
χειροκίνητο 5 σχέσεων. Επίσης, η τετρακίνηση ήταν καινούργια
S-AWC.
Διάβασε εδώ τη δοκιμή του Mitsubishi
Lancer Evolution X