Porsche 935/78 «Moby Dick»: Όνομα και πράγμα
Τι είναι αυτό που έχει μεγάλη ουρά, είναι λευκό, τρέχει γρήγορα και δεν είναι φάλαινα; Εύκολο η Porsche 935! Άλλωστε και γι’ αυτό ονομάστηκε «Moby Dick», γιατί ήταν ένα αυτοκίνητο σχεδιασμένο βάση όλων όσων δεν έγραφαν οι κανονισμοί.
- -
- -
Το να αποκτήσεις ένα παρατσούκλι σαν αυτό του «Moby Dick» δεν ξέρουμε αν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να είσαι υπερήφανος! Όμως όπως και να το κάνουμε είναι κάτι το ξεχωριστό. Πάντως εδώ που τα λέμε σίγουρα ταίριαζε απόλυτα στην Porsche 935 και αυτό γιατί το αυτοκίνητο ήταν λευκό με μεγάλη ουρά και… κακό! Η 935/78 ζύγιζε κάτι περισσότερο από ένα τόνο, απέδιδε σχεδόν 850 ίππους (αν και πολλοί ορκίζονταν για πολύ περισσότερους) και σχεδιάστηκε για ένα και μόνο σκοπό, να κερδίσει τον αγώνα του Le Mans του 1978. Δεν τον κέρδισε, αλλά αυτό δεν του στέρησε τίποτα.
Το σχέδιο
Όπως όλα τα μυθικά αγωνιστικά αυτοκίνητα έτσι και η 935/78 σχεδιάστηκε από ένα μύθο. Ο Norbert Singer μάλιστα, που ήταν και ο εμπνευστής της, δεν σχεδίασε το αυτοκίνητο βάση των κανονισμών του Group 5, αλλά αντίθετα το έστησε πάνω στις «τρύπες» των κανονισμών και προς απογοήτευση όλων το αυτοκίνητο τελικά ήταν απόλυτα νόμιμο. Με το βιβλίο των κανονισμών στο ένα χέρι και με ένα πριόνι στο άλλο άρχισε τη σχεδίαση του αυτοκινήτου πάνω στο πλαίσιο της 911. Φυσικά το πλαίσιο της 911 με τον κινητήρα τοποθετημένο στο βορειότερο σημείο δεν ήταν ότι καλύτερο, όμως αυτό ήταν κάτι που το ήξερε ο Singer. Και αυτό γιατί διαβάζοντας τους κανονισμούς που ανέφεραν ότι: «the body structure is between the front and rear bulkheads», δηλαδή το πλαίσιο είναι μεταξύ των εμπρός και πίσω θόλων, χωρίς να αναφέρουν οτιδήποτε άλλο, ο Singer δεν έκανε τίποτα άλλο από το να τους εφαρμόσει κατά γράμμα. Με το πριόνι λοιπόν έκοψε οριζόντια το κάτω μέρος του πλαισίου και το πέταξε στα σκουπίδια αντικαθιστώντας το με σύνθετα υλικά, ενώ αφαίρεσε το εμπρός και το πίσω μέρος σχεδιάζοντας μεταλλικές βάσεις πάνω στις οποίες βίδωσαν οι αναρτήσεις και ο κινητήρας. Οι αναρτήσεις χαμήλωσαν κατά 75 εκατοστά και το εξωτερικό μεγάλωσε αφού δεν υπήρχαν συγκεκριμένοι περιορισμοί. Το εμπρός μέρος τώρα ήταν χαμηλό με τα φώτα ενσωματωμένα και η ουρά τελείωνε σε τεράστια αεροτομή. Μάλιστα έφτασε σε σημείο να τοποθετήσει ένα δεύτερο πίσω τζάμι πάνω από αυτό της 911, το οποίο έπρεπε να παραμείνει (λόγο κανονισμών), για καθαρά αεροδυναμικούς λόγους. Άλλωστε είπαμε ο Singer ασχολήθηκε όχι όσο με αυτά που έγραφαν οι κανονισμοί, αλλά περισσότερο με αυτά που δεν ανέφεραν. Μάλιστα το αυτοκίνητο θα έπρεπε όχι μόνο να κερδίσει τα υπόλοιπα Group 5, αλλά και τα πρωτότυπα Porsche 936 αν ήθελε να κερδίσει τον αγώνα.
Αγωνιστικά
Οι πρώτες δοκιμές του αυτοκινήτου έγιναν στη πίστα του Paul Ricard στη Νότιο Γαλλία, που μπορούσε να μιμηθεί τη πίστα του Man χάρη στη μεγάλη της ευθεία (ονομαζόμενη Mistral), αλλά ο νέος κινητήρας παρουσίασε τόσα πολλά προβλήματα (ειδικά υπερθέρμανσης) που τελικά η Porsche αποφάσισε να μην συμμετάσχει στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών και να αφοσιωθεί στη λύση των προβλημάτων, ώστε το αυτοκίνητο να είναι έτοιμο για τις 24 ώρες του Man. Όπως και να είχε όμως το θέμα, όσοι είδαν το αυτοκίνητο στα «λευκά» στη πίστα του Paul Ricard, αμέσως του έδωσαν το όνομα «Moby Dick»!
Ο νέος (;!) κινητήρας των 3,2 λίτρων ήταν φυσικά εξακύλινδρος και επίπεδος και τώρα τροφοδοτούνταν από δύο υπερσυμπιεστές, όμως οι κανονισμοί ανέφεραν ότι το μπλοκ και οι κύλινδροι έπρεπε να παραμείνουν αυτοί της παραγωγής και η αερόψυξη δεν ήταν αρκετή για να περιορίσει τη θερμοκρασία σε ανεκτά επίπεδα. Έτσι, επειδή και πάλι δεν το ανέφεραν οι κανονισμοί, έγιναν πολλές αλλαγές και βελτιώσεις στις κεφαλές. Πρώτα από όλα απέκτησαν ψύξη με νερό και οι θάλαμοι καύσης απέκτησαν δύο βαλβίδες ακόμα. Μάλιστα για να μη υπάρχουν προβλήματα σφραγίσματος μεταξύ της κεφαλής και των κυλίνδρων, συγκολλήθηκαν μεταξύ τους!
Αλλά δεν ήταν μόνο αυτά τα προβλήματα, αφού και η μετάδοση δεν ήταν αρκετή για να αντέξει τις νέες γωνίες που δημιουργούσαν στα ημιαξόνια οι τροχοί των 19 ιντσών που φορούσε πλέον. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα ήταν απλή: αντέστρεψαν το κιβώτιο! Όσο για το κιβώτιο ταχυτήτων αυτό ήταν μόλις τεσσάρων σχέσεων. Και αυτό μπορεί να φαίνεται λίγο σήμερα, ειδικά όταν έχεις ένα κινητήρα που πρέπει να ανεβάσει πίεση 1,7 bar, όμως εκείνες τις ημέρες οι μακριές σχέσεις ήταν η μόνη λύση που υπήρχε ώστε να περιοριστεί το σπινάρισμα των τροχών, κάτι σαν πρωτόγονο traction control. Άλλωστε για αυτό το λόγο και το διαφορικό ήταν 100% κλειδωμένο!
Ο κινητήρας ήταν κατασκευασμένος από μαγνήσιο και δύο
υπερσυμπιεστές της ΚΚΚ ανέβαζαν τους ίππους αρχικά στους 750, αλλά
όλοι μιλούσαν ακόμα και για 900 στις δοκιμές! Όσο για το βάρος του,
αυτό ήταν χαμηλότερο από τα 1.025 των κανονισμών και έτσι έπρεπε να
του προστεθούν βαρίδια!
Στη πρώτη του αγωνιστική εμφάνιση στον εξάωρο αγώνα του
Silverstone, το δίδυμο των Jacky Ickx και Johen Mass διέλυσαν τον
συναγωνισμό τερματίζοντας έξι ολόκληρους γύρους εμπρός από το
δεύτερο αυτοκίνητο, ενώ ο χρόνος που πέτυχαν στις δοκιμές ήταν
μόλις δύο δευτερόλεπτα αργότερος από αυτό των αυτοκινήτων της
Formula 1! Ήταν μια επίδειξη δύναμης πριν από τον αγώνα του
Man.
Le Mans
Με τους Jacky Ickx και Henry Pescarolo στο τιμόνι της πρωτότυπης 936, η οδήγηση της 935 έπεσε στα χέρια του Rolf Stommelen. Σίγουρα μάλιστα δεν έκανε πολλούς φίλους πετυχαίνοντας τον τρίτο ταχύτερο γύρο πίσω από τον Ickx και την Renault A443 του Patrick Depailier.
Με την εκκίνηση μάλιστα και προς μεγάλη έκπληξη των πάντων, η 935 τέθηκε επικεφαλής και άρχισε να απομακρύνεται από τον συναγωνισμό, χάρη στη τελική της ταχύτητα που έφτανε τα 366 χλμ./ώρα! Το αυτοκίνητο συνέχισε να είναι επικεφαλής μέχρι την 18ηώρα, αλλά η υψηλή του κατανάλωση ανάγκασε την Porsche να περιορίσει το ρυθμό του, αφού το ρεζερβουάρ των 120 λίτρων τελικά ήταν… μικρό. Τελικά όμως ήταν μια διαρροή λαδιού που το έριξε το στην όγδοη θέση με την Renault να κερδίζει.
Δεν ήταν μια καλή μέρα για τα αυτοκίνητα της Στουτγάρδης και γενικά η 935 δεν δικαίωσε τους Γερμανούς, όμως ήταν τόσο μεγάλη και αισθητή η παρουσία του στις πίστες, που κατάφερε να περάσει στην ιστορία, έστω και με μια μόνο νίκη στο ενεργητικό της από τέσσερις αγώνες.