Alfa Romeo: το «Quadrifoglio Verde» γίνεται 90 ετών
Από το 1923, ένα σύμβολο του ιταλικού μηχανοκίνητου αθλητισμού
- -
- -
Την 90η επέτειο του «Quadrifoglio Verde» (πράσινο τετράφυλλο τριφύλλι), το θρυλικό σύμβολο που έχει κοσμήσει μερικά από τα πιο σπορ μοντέλα της, γιορτάζει η Alfa Romeo φέτος. Και δε μιλάμε μόνο για αυτοκίνητα που προορίζονταν για τους αγώνες, αλλά και για ειδικές εκδόσεις παραγωγής.
Η προέλευση αυτού του συμβόλου έχει χαθεί στο μύθο, αλλά είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί η σύνδεσή του με τη σημαία που βρισκόταν στα αεροπλάνα της «10ης Μοίρας Βομβαρδισμού Caproni» στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σήμερα, το Quadrifoglio είναι μέρος της Ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας και την ίδια στιγμή παραμένει το σύμβολο της σπορ φιλοσοφίας της Alfa Romeo, μεταφράζοντας τις επιτυχίες της μάρκας στους αγώνες σε μεταφορά τεχνολογίας στα οχήματα παραγωγής.
Το πρώτο αυτοκίνητο της Alfa Romeo που κοσμήθηκε με το Quadrifoglio Verde ήταν η «RL» του Ugo Sivocci. Με αυτό κέρδισε το 14ο Targa Florio το 1923. Από τότε, όλα τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Alfa Romeo είχαν αυτό το έμβλημα και «φυλαχτό», γνωστό σε όλο τον κόσμο. Το ίδιο έμβλημα χαρακτήριζε ορισμένες Alfa Romeo παραγωγής από το 1960 και μετά.
Σήμερα, το «Quadrifoglio Verde» συναντάται στις Giulietta και MiTo, δύο μοντέλα που συνδυάζουν δυναμικές επιδόσεις και άνεση στην καθημερινή χρήση. Μια sport παράδοση που ζει στην ολοκαίνουργια Alfa Romeo MiTo SBK Limited Edition 1.4 170 HP QV, ένα συμπύκνωμα τεχνολογίας και σχεδιασμού που προέρχονται από την έκδοση «Quadrifoglio Verde» και παράγεται μόνο σε 200 αυτοκίνητα.
Το Quadrifoglio Verde στο πέρασμα του χρόνου
Το «Quadrifoglio» έγινε έμβλημα άρρηκτα συνδεδεμένο με την Alfa Romeo το 1923, όταν ο Ugo Sivocci ήταν ο πρώτος που αποφάσισε να αγωνιστεί στο Targa Florio με αυτό το σύμβολο ζωγραφισμένο στο καπό της «RL» του, πετυχαίνοντας την πρώτη από τις δέκα νίκες της μάρκας σε αυτό το διάσημο αγώνα.
Η επιτυχία της Alfa Romeo ήταν τόσο προφανής που οι άλλοι οδηγοί της ομάδας Alfa Romeo – συμπεριλαμβανομένων των Enzo Ferrari, Antonio Ascari και Giulio Ramponi – αποφάσισαν να υιοθετήσουν το «Quadrifoglio Verde» για όλους τους υπόλοιπους αγώνες. Από εκείνη τη στιγμή το «Quadrifoglio Verde» έγινε το σύμβολο των αγωνιστικών αυτοκινήτων της Alfa Romeo και αργότερα χρησιμοποιήθηκε επίσης για την ειδική σειρά των μοντέλων παραγωγής για να δείξει τη συνέχεια ανάμεσα στα αυτοκίνητα «touring» της Alfa Romeo και αυτών που προορίζονται για αγώνες.
Ήταν το «Quadrifoglio Verde» που ξεχώριζε στην κόκκινη «P2» του Brilli Peri, όταν κέρδισε το πρώτο «World Car Racing Championship» στη Μόντσα το 1925, τον πρώτο από τους πέντε παγκόσμιους τίτλους που κέρδισε η Alfa Romeo, ενώ στο τέλος της δεκαετίας του 1920 το τετράφυλλο τριφύλλι διέκρινε τις Alfa Romeo που είχαν κατασκευαστεί από τη μητρική εταιρεία από εκείνες με το αλογάκι, που διαχειριζόταν η «Scuderia Ferrari», στην πίστα.
Το 1950 και το 1951, οι Giuseppe «Nino» Farina και Juan Manuel Fangio οδήγησαν τις Alfa Romeo 158 και 159 – τις περίφημες «Alfettas» – στη νίκη στα δύο πρώτα Παγκόσμια Πρωτάθληματα Formula 1. Στη συνέχεια, στη δεκαετία του 1960, το «Quadrifoglio Verde» ήταν το σήμα κατατεθέν της έκδοσης αγώνων της «Giulia», της «TI Super», και στη συνέχεια μπήκε δίπλα στο μπλε τρίγωνο Autodelta για πολλές δεκαετίες, από την «GTA», στην «33» και μέχρι τα δύο παγκόσμια πρωταθλήματα της «33 TT 12» (1975) και της «33 SC 12» (1977). Η αγωνιστική δραστηριότητα της Alfa Romeo συνεχίστηκε τη δεκαετία του 1980: μετά την επιστροφή στη F1 το 1980, οι επιτυχίες στους αγώνες για αυτοκίνητα τουρισμού επαναλήφθηκαν (GTV 6 2.5) μέχρι την ηχηρή νίκη στο «DTM» (Deutsche Tourenwagen Mesterschaft) με την «155 V6 Ti» το 1993 και τη μεγάλη σειρά από νίκες με την «156 Superturismo» (1998-2004).
Ωστόσο και πολλές Alfa Romeo παραγωγής είχαν επίσης το «Quadrifoglio Verde» για να τις ξεχωρίζει. Αρχικά, ήταν μοντέλα υψηλών επιδόσεων που κατασκευάστηκαν από το 1960 έως τη δεκαετία του 1980 και στη συνέχεια κάποιες Alfa που είχαν το «Quadrifoglio Verde» μέσα στην ονομασία τους, όπως η Alfasud ti QV, η Sprint QV, οι διάφορες εκδόσεις της 33 QV, η 75 QV, η Spider 2.0 QV, η 164 QV και η 145 QV.
Σήμερα, οι «Quadrifoglio Verde» εκδόσεις της MiTo και της Giulietta κρατούν ψηλά τη σπορ σημεία της Alfa Romeo. Στην περίπτωση της Giulietta QV ο 1750 TBi των 235 ίππων και των 340 Nm ροπής, διαθέτει κάποιες πρωτοποριακές τεχνολογικές λύσεις, όπως άμεσο ψεκασμό βενζίνης, διπλό συνεχή μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και έναν υπερσυμπιεστή τεχνολογίας «scavenging», το επαναστατικό σύστημα ελέγχου που εξαλείφει το «turbo lag». Η MiTo QV από την άλλη διαθέτει τον 1.4 MultiAir Turbo των 170 ίππων, με εξαιρετική αναλογία βάρους/ισχύος (6,7 kg/HP).