SAAB Sonett & Facett: Απόλυτα σπάνια
Δεν υπάρχουν πιο σπάνια Saab από αυτά εδώ τα δύο αυτοκίνητα, με το πρώτο να έχει κατασκευαστεί σε έξη αντίτυπα και το δεύτερο σε μόλις ένα!
- -
- -
Τα «στίκερ» στα σουηδικά αυτοκίνητα της Saab έγραφαν χαριτωμένα: «Κατασκευασμένα στο Τρολχάταν από τα Τρολς», όπου Τρολς άσχημα ξωτικά, κάτι σαν τους δικούς μας Καλικάντζαρους! Τώρα πλέον δεν κατασκευάζονται από κανέναν, αφού η Saab πια δεν υπάρχει. Ας ελπίσουμε τουλάχιστον ότι υπάρχουν ακόμα τα Τρολς!
Λίγη ιστορία
Ας μην ξεχνάμε ότι η Saab εμφανίστηκε σαν κατασκευαστής αεροπλάνων και το 1946 αποφάσισε να ασχοληθεί με οχήματα που είχαν τροχούς στο έδαφος με μια ομάδα 15 σχεδιαστών, από τους οποίους μόνο δύο διέθεταν δίπλωμα… οδήγησης! Το 92 που γεννήθηκε έγραψε ιστορία με δίχρονο δικύλινδρο κινητήρα και αμέσως καταξιώθηκε στους αγώνες ράλι, αν και ποτέ δεν ήταν ένα σπορ αυτοκίνητο.
Αυτό το κενό θέλησαν να καλύψουν τέσσερις νεαροί σχεδιαστές,
δηλαδή να κατασκευάσουν ένα πραγματικό σπορτίβικο αυτοκίνητο,
χρησιμοποιώντας βέβαια τα γνωστά μηχανικά μέρη και την εμπρός
κίνηση. Η διεύθυνση της εταιρείας πάντως αρχικά δεν έδειξε
ενδιαφέρον στις προτάσεις τους και έτσι οι τέσσερις αποφάσισαν να
κατασκευάσουν οι ίδιοι το αυτοκίνητο των ονείρων τους, στον
ελεύθερο χρόνο τους σε ένα υπόστεγο στην Asaka, δέκα χιλιόμετρα από
το εργοστάσιο του Trollhattan. Αρχηγός της ομάδας ήταν ο Rolf
Mellde που δεν είχε τίποτα πολύπλοκο στο μυαλό του, απλά ένα
«old-fashioned, sports-car»!
Τεχνικά
Οι ιδέες του βασίστηκαν πάνω στον κινητήρα του 93, που αντικατέστησε το 92, με τρικύλινδρο, πάντα δίχρονο κινητήρα, τοποθετημένο όμως αυτή τη φορά κατά τον διαμήκη άξονα, με το κιβώτιο ταχυτήτων εμπρός. Αρχικά είχε πάρει το όνομα 94, αλλά αυτό δεν το διαχώριζε αρκετά και έτσι γρήγορα απέκτησε το χαρακτηριστικό όνομα Sonett! Μην το μπερδεύεται όμως με το μουσικό «σονέτο»,γιατί προέρχεται από το ακουστικό στα Σουηδικά «sa natt», που είναι πολύ κοντά στο αγγλικό «so nice» και το οποίο μεταφράζεται σε «τόσο όμορφο»!
Αλλά πέρα από τον κινητήρα ο Mellde δεν δανείστηκε άλλα τεχνικά μέρη και προχώρησε στη κατασκευή του δικού του πλαισίου, που ήταν από αλουμίνιο και αποτελούνταν από μια κεντρική δοκό, στα άκρα της οποίας κρέμονταν ο κινητήρας και οι αναρτήσεις. Ο κορμός του αυτοκινήτου έτσι ζύγιζε μόλις 70 κιλά και πάνω του ακουμπούσε η υπερκατασκευή από glassfibre.
Ο κινητήρας απέδιδε 57,5 ίππους στις 5.000 α.α.λ. από 748 κ.εκατ. χάρη σε δύο καρμπυρατέρ της Solex 44PII και το κιβώτιο ταχυτήτων ήταν τεσσάρι και τοποθετημένο εμπρός από τον κινητήρα. Όσο για το συνολικό του βάρος, αυτό δεν ξεπερνούσε τα 500 κιλά!
Το αυτοκίνητο τελείωσε στις 14 Οκτωβρίου του 1955 και θα έπρεπε κανείς να ήταν παρόν κατά τη παρουσίασή του για να δει πως κρέμασαν τα σαγόνια των επικεφαλής, όταν οι τέσσερις ξεσκέπασαν το αυτοκίνητο, που έμοιαζε με Porsche 550. Το αυτοκίνητο άρεσε τόσο πολύ που το διοικητικό συμβούλιο το υιοθέτησε αμέσως και το παρουσίασε σαν επίσημο πρωτότυπο της Saab, στο Stockholm Motor Show του 1956. Μάλιστα τους ζητήθηκε να κατασκευάσουν πέντε ακόμα αυτοκίνητα για αξιολόγηση, ώστε να αρχίσει η κατασκευή του με ρυθμό 200 Sonett το μήνα, από το 1957!
Βόμβα
Όλα έδειχναν ότι είχαν βρει το δρόμο τους, όταν έσκασε η βόμβα! Από το 1958 στους Σουηδικούς αγώνες ράλι, μόνο αυτοκίνητα παραγωγής θα μπορούσαν να συμμετέχουν και όχι πρωτότυπα, ή αυτοκίνητα περιορισμένης παραγωγής! Το 93 ήταν πλέον η μόνη επιλογή της Saab! Το σχέδιο του Sonett μπήκε στο συρτάρι και τα έξη αυτοκίνητα που είχαν εντωμεταξύ κατασκευαστεί έμειναν να μαζεύουν σκόνη. Τελικά τα τέσσερα πουλήθηκαν σε υπαλλήλους της εταιρείας και τα υπόλοιπα έμειναν στο Trollhattan.
Facett
Από τα αυτοκίνητα που παραχωρήθηκαν το νούμερο «4» πουλήθηκε στον Sigvard Sorensson στις 16 Οκτωβρίου του 1961, έναντι του ποσού των 3.000 κρόνα. Όμως ο Sigvard δεν αγόρασε το αυτοκίνητο για να το κυκλοφορήσει, είχε άλλα όνειρα! Ήθελε να σχεδιάσει το δικό του αυτοκίνητο και γι’ αυτό το σκοπό θα χρησιμοποιούσε το αλουμινένιο υποπλάισιο του Sonett, για να χτίσει πάνω του τις δικές του ιδέες. Έτσι αφαίρεσε όλη την υπερκατασκευή και την φύλαξε σε αποθήκη, όπου βρέθηκε δεκαετίες αργότερα! Το αυτοκίνητο που σχεδίασε και που κατασκεύασε ο ίδιος στο χέρι ήταν ένα εξολοκλήρου μεταλλικό κουπέ που θα πρέπει να πούμε ότι μοιάζει με Lotus, πριν όμως οι Lotus εμφανιστούν! Το ονόμασε Facett και το 1966 το πούλησε σε κάποιον σε κάποιον Nils-Erik Landstrom , ο οποίος το χρησιμοποιούσε καθημερινά για 22 χρόνια.