Nissan: «Μείναμε πίσω στα ηλεκτρικά. Αλλά τώρα είμαστε έτοιμοι»
Μια αποκλειστική συνέντευξη με τον Jordi Vila, αντιπρόεδρο Marketing & Sales της Nissan Ευρώπης, για την πορεία της αγοράς και τα δύο πιο σημαντικά μοντέλα της μάρκας.
- -
- -
Με αφορμή το λανσάρισμα του νέου ηλεκτρικού Nissan Ariya και του Qashqai E-Power με το καινοτόμο εξηλεκτρισμένο σύστημα κίνησης που συνδυάζει τα πλεονεκτήματα της οδήγησης ηλεκτρικού με τον εύκολο ανεφοδιασμό του βενζινοκίνητου, κάνουμε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με τον Jordi Vila, Divisional Vice President, Marketing & Sales, Europe.
GOCAR – Ενώ με το Leaf η Nissan ήταν πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση, στη συνέχεια αργήσατε πολύ να μπείτε στην κατηγορία των ηλεκτρικών SUV όπως ο ανταγωνισμός σας. Και φαίνεται να έχετε τώρα μείνει πίσω. Γιατί επιλέξατε αυτή τη στρατηγική;
Προτιμήσαμε να εστιάσουμε σε ένα μοντέλο και να αποκτήσουμε εμπειρία. Το δυνατό μας σημείο σήμερα δεν είναι μόνο η τεχνογνωσία στα αυτοκίνητα ή τις μπαταρίες, αλλά στη συνολική αντίληψη του οικοσυστήματος της ηλεκτροκίνησης. Μάθαμε πολλά, όλοι στο δίκτυό μας. Οι dealers της Nissan γνωρίζουν πολύ καλά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όχι τη θεωρία. Αλλά τη συμβίωση με αυτό. Έχουν αυτοπεποίθηση να συμβουλέψουν τον υποψήφιο πελάτη. Είναι καλύτερα προετοιμασμένοι.
Τώρα που οι συνθήκες είναι πιο ώριμες, που η ηλεκτροκίνηση εδραιώνεται και γίνεται πιο προσιτή, είμαστε στο κατάλληλο σημείο. Έχουμε και εμείς πολλά αυτοκίνητα που έρχονται σε όλα τα segments της αγοράς, ξεκινώντας από το Ariya και το Qashqai E-Power.
GOCAR – Για το Ariya, ποιοι πιστεύετε ότι είναι οι βασικοί ανταγωνιστές σας;
Στην Ευρώπη είναι όλη η κατηγορία. Το ID4 σίγουρα, και τα κορεατικά μοντέλα. Αλλά αυτή τη στιγμή κοιτάζουμε τους πελάτες. Ποιος τύπος πελάτη θα μπορούσε να συνδεθεί με το Ariya, σε ποιόν θα φαινόταν πιο ελκυστικό; Σίγουρα είναι πιο premium από τα μοντέλα που αποτελούν τον πυρήνα της γκάμας μας. Από την άλλη, δεν είναι απλά ένα καινοτόμο μοντέλο, αλλά ένα άρτιο αυτοκίνητο για όλες τις χρήσεις, στην πόλη και εκτός αυτής.
Δείτε ακόμη Οδηγούμε το νέο Nissan Ariya
GOCAR – Tι είναι αυτό που κάνει το Ariya να ξεχωρίζει; Γιατί μελετώντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, δεν φαίνεται να διαφοροποιείται σημαντικά από τον ανταγωνισμό.
Πολύ καλή ερώτηση… To Ariya πρεσβεύει όλα αυτά που θέλουμε να είναι η μάρκα μας. Το ιαπωνικό DNA, στοιχεία του θα βρείτε στη σχεδίαση έξω και μέσα. Προσβασιμότητα, απλότητα, lounge αισθητική, οδηγοκεντρική προσέγγιση. Ο συνδυασμός όλων αυτών θεωρούμε το καθιστά ξεχωριστό.
Και σίγουρα η οδική του συμπεριφορά, η ευκολία οδήγησης αλλά και οι επιδόσεις. Το κράτημα και η αρμονία της ηλεκτρικής εμπειρίας θεωρούμε ότι είναι σημαντικό προσόν του, ότι είμαστε στην κορυφή της κατηγορίας.
GOCAR – Να μιλήσουμε τώρα για την τεχνολογία E-Power. Ένας κινητήρας βενζίνης που τροφοδοτεί την μπαταρία από την οποιία παίρνει ενέργεια ο ηλεκτροκινητήρας. Ως τεχνολογία, είναι πιο κοντά στην υβριδική, στο range extender ή στα plug-in; Γιατί έχει στοιχεία από όλα...
H ερώτηση αυτή είναι σαν να εξετάζεις τις λατινογενείς γλώσσες και να αναρωτιέσαι αν τα ιταλικά είναι πιο κοντά, στα ισπανικά, τα γαλλικά ή τα καταλανικά. Είναι αυτό που είναι. Δεν είναι πιο κοντά σε τίποτα. Σίγουρα δεν είναι υβριδικό. Είναι μια μοναδική λύση εξηλεκτρισμού. Έχεις την εμπειρία οδήγησης ηλεκτρικού, ενώ δεν είναι αμιγώς ηλεκτρικό. Και σίγουρα δεν είναι range extender, γιατί έχεις διαφορετικές επιλογές για τη διαχείριση της ενέργειας, συνολικά.
Δείτε ακόμη Οδηγούμε το νέο υβριδικό Nissan Qashqai e-Power
GOCAR – Μιλάω για την εμπειρία που αποκομίζει ο οδηγός. Θα λέγατε ότι είναι πιο κοντά σε ένα υβριδικό εφόσον κατά την οδήγηση γίνεται αισθητός ο ήχος του κινητήρα καθώς αυξομειώνονται οι στροφές;
Η εμπειρία για μένα είναι πιο κοντά στο ηλεκτρικό, ειδικά στην πόλη. Γιατι κάνεις μεγάλες αποστάσεις με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση χωρίς να λειτουργεί ο θερμικός κινητήρας. Και μετά, έξω από την πόλη, είναι μια μικτή εμπειρία. Στην οδήγηση θεωρώ ότι είναι πολύ πιο κοντά στο ηλεκτρικό. Αλλά έχει τη δική του ταυτότητα. Και είμαστε πολύ περήφανοι που φέρνουμε μια μοναδική λύση, η οποία θεωρούμε ότι είναι η βέλτιστη λύση και η μόνη ρεαλιστική για το επόμενο διάστημα.
GOCAR – Αυτή θα ήταν η επόμενή μου ερώτηση. Καθώς ο ρυθμός της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση είναι ταχύτατος, ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο κύκλος ζωής αυτής της τεχνολογίας; Θα κάνει απόσβεση το κόστος εξέλιξής και παραγωγής;
Ενώ πηγαίνουμε προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, πιστεύουμε ότι χρειάζεται να προσφέρουμε λύσεις εξηλεκτρισμού άμεσα αξιοποιήσιμες. Το χρονικό όριο για την πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση διαφέρει από χώρα σε χώρα. Για άλλες χώρες είναι το 2025, για άλλες το 2030. Εμείς πιστεύουμε ότι μέχρι το 2035 μπορούμε να χρησιμοποιούμε την τεχνολογία E-Power.
Η τεχνολογία E-Power είναι παγκόσμια. Οπότε ακόμη και αν η Ευρώπη περάσει στην ηλεκτροκίνηση, εμείς θα μπορούμε να την αξιοποιήσουμε σε άλλες αγορές. Είναι η παγκόσμια διάσταση αυτής της τεχνονολογίας που μας επιτρέπει να είμαστε αποδοτικοί σε σχέση με το κόστος εξέλιξης και κατασκευής. Υπάρχουν αγορές που σήμερα ακόμη δεν έχουν καν αρχίσει τον εξηλεκτρισμό τους. Αργά ή γρήγορα θα αναγκαστούν να δώσουν σημασία στην προστασία του περιβάλλοντος. Αυτό επιμηκύνει τον κύκλο ζωής της τεχνολογίας E-Power.
Η τεχνολογία Ε-Power δεν είναι ξένη σε εμάς. Γνωρίζουμε καλά και τα δύο κομμάτια, έχουμε μεγάλη τεχνογνωσία και εμπειρία στην κατασκευή τόσο του ηλεκτρικού κυκλώνατος όσο και του βενζινοκινητήρα. Ο συνδυασμός τους είναι το μυστικό, η ιδέα. Και η βελτιστοποίηση. Αλλά αυτά δεν επιβαρύνουν το κόστος παραγαγωγής. Η τεχνολογία E-Power υπήρχε στην Ιαπωνία εδώ και χρόνια, με το Note. Και το σημαντικό ήταν να προσαρμόσουμε αυτή την τεχνολογία σε ένα αυτοκίνητο με τα χαρακτηριστικά του Qashqai, καθώς και στις συνθήκες οδήγησης της Ευρώπης. Μεγαλύτερες αποστάσεις, υψηλότερες ταχύτητες, ορεινοί δρόμοι.
GOCAR – Είναι η ηλεκτροκίνηση ο μόνος δρόμος για τη Nissan; Μελετάτε άλλες τεχνολογίες, όπως το υδρογόνο, για παράδειγμα;
Δεν λέμε ποτέ όχι σε τίποτα. Η εξέλιξη είναι συνεχής. Για το άμεσο μέλλον, για μια τεχνολογία προσιτή και εφικτή για μαζική παραγωγή, η ηλεκτροκίνηση είναι η βασική λύση. Τα πλεονεκτήματα είναι τεράστια, το ίδιο και η ταχύτητα εξέλιξης νέων τεχνολογιών πάνω στην ηλεκτροκίνηση. Οι νέες ξηρού τύπου μπαταρίες θα λανσαριστούν ως το 2028… Έχουμε ήδη πολλά να περιμένουμε, συναρπαστικά, που θα αυξήσουν πολύ την αποδοτικότητα και θα κάνουν την ηλεκτροκίνηση πιο προσιτή.
GOCAR – Θεωρείτε ότι η παγκόσμια συγκυρία, με την πανδημία και τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία να οδηγούν σε ενεργειακή κρίση και έλλειψη πρώτων υλών, καθυστερούν ή επιταχύνουν την εξάπλωση και εδραίωση της ηλεκτροκίνησης;
Ναι, υπήρξε μια επιτάχυνση της αποδοχής της ηλεκτροκίνησης τους τελευταίους μήνες, λόγω της τιμής των υγρών καυσίμων, πράγματι παίρνουμε περισσότερες παραγγελίες. Αλλά θεωρώ ότι αυτή ήταν μια μικρή έξαρση και όχι ο πραγματικός λόγος ανάπτυξης της αγοράς. Τα πραγματικά αίτια είναι η γενικότερη στρατηγική, οι τεχνολογίες, η ανάπτυξη των υποδομών και η παρουσίαση νέων αυτοκινήτων. Αλλά πράγματι υπήρχε μια μερίδα κοινού που αμφιταλαντεύονταν μεταξύ ηλεκτρικού και βενζίνης / ντίζελ και λόγω της κατάστασης προχώρησαν σε ηλεκτρικό.
GOCAR – Διαβάζοντας το βιογραφικό σας, είδα ότι έχετε μεγάλη εμπειρία στην ανάπτυξη του δικτύοου πωλήσεων. Και ενώ πολλοί κάνουν δυσάρεστες προβλέψεις λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού της αγοράς, εσείς μιλάτε για «εξέλιξη» σε αυτό το κομμάτι.
Όπως σωστά παρατηρείτε, η λέξη που χρησιμοποίησα έιναι «εξέλιξη». Τα δίκτυα πρέπει να εξελιχθούν και θα το κάνουν. Οι dealers πιστεύαμε εδώ και 30 χρόνια ότι θα εξαφανιστούν. Αλλά αυτό δεν συνέβη. Θεωρώ ότι πάντα, σε κάποιο σημείο του ταξιδιού του πελάτη από την αρχική σκέψη μέχρι την τελική αγορά, θα υπάρχει η ανάγκη για ένα φυσικό σημείο επαφής.
Σίγουρα ο πελάτης κάνει περισσότερα πράγματα on line, σε ψηφιακό περιβάλλον, χωρίς την παρουσία μας. Μπορούμε να πάμε σε 100% online διαδικασία πωλήσεων, αλλά σε κάποιο σημείο χρειάζεται η δια ζώσης επάφή.
Ο ρόλος του dealer αλλάζει. Μετακινείται πιο κοντά στο τελικό στάδιο της αγοραστικής διαδικασίας. Και για αυτό θα πρέπει να είναι πιο εξειδικευμένος και να έχει περισσότερες γνώσεις. Θα πρέπει να προσφέρει υπηρεσίες με διαφορετικό τρόπο. Πιο προσωπικές. Ο ρόλος του πωλητή δεν είναι να πιέσει για την πώληση, αλλά να καταλάβει τις ανάγκες και να λειτουργήσει σαν σύμβουλος.
Οπότε όταν λέω ότι τα δίκτυα θα εξελιχθούν είναι γιατί οι dealers δεν θα χρειάζεται να κάνουν ό,τι έκαναν μέχρι χθες. Δεν θα υπάρχει η ανάγκη για να δείχνουμε τόσα πολλά αυτοκίνητα στις εκθέσεις. Γιατί θα έχουμε την εικονική πραγματικότητα ή άλλες λύσεις. Αλλά θα πρέπει να έχουμε καλύτερη αντίληψη τόσο των αυτοκινήτων μας όσο και των αναγκών του πελάτη.
Αυτό σημαίνει ότι θα αλλάξει το προφίλ των ανθρώπων που θα συναντά κανείς στα φυσικά σημεία επαφής με τη μάρκα. Θα αλλάξει η εκπαίδευσή τους, θα αλλάξουν οι κτιριακές εγκαταστάσεις, δεν θα χρειαζόμαστε τόσα τετραγωνικά μέτρα. Δεν θα χρειάζεται να έχουμε παντού σημείο πώλησης. Όπως δεν θα χρειάζεται να έχουμε παντού service, εφόσον θα μπορούμε να κάνουμε over the air επισκευές και αναβαθμίσεις. Αντί για κάθετες μονάδες θα πάμε σε ασσύμετρες λύσεις. Μπαίνει ένα ερωτηματικό σε όλα, θα πρέπει να τα επανεξετάσουμε. Και το σημαντικό που έχουμε να σκεφτούμε δεν είναι τι θέλουμε να κάνουμε εμείς, αλλά τι χρειάζεται ο πελάτης από εμάς.
GOCAR – Αντίθετα με ότι συνέβαινε τα προηγούμενα 20 χρόνια, αυτή τη στιγμή η αγορά παγκοσμίως είναι σε μια κατάσταση όπου η ζήτηση ξεπερνά κατά πολύ την προσφορά. Αλλά τα ποσοστά κερδοφορίας ανά μονάδα αυξάνονται. Πώς θα κινηθεί η αυτοκινητοβιομηχανία στο μέλλον;
Πιστεύω ότι κάθε μάρκα θα συνεχίσει να εστιάζει στην αξία του προϊόντος. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το κέρδος. Αυτό κάνουμε και εμείς. Εστιάζουμε στην αξία του προϊόντος για τον πελάτη και στις αξίες της μάρκας. Σε αυτά ο κόσμος βρίσκει ωραία στα αυτοκίνητά μας, στη σχεδίαση στην οδηγική εμπειρία, στην αίσθηση της καμπίνας, στην πρακτικότητα και βεβαίως στο συναίσθημα. Δεν θα πάμε ξανά στο σημείο εμμονής με τους όγκους πωλήσεων και τα μερίδια αγοράς. Μάθαμε να ζούμε με λιγότερες πωλήσεις και μάλλον να ζούμε καλύτερα.
GOCAR – Άρα τα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να είναι ακριβά; Θα είναι δυσκολότερο για τον κόσμο να αποκτήσει αυτοκίνητο;
Θέλουμε να το μειώσουμε το κόστος, πετυχαίνοντας οικονομίες κλίμακας. Αυτή τη στιγμή η διαδικασία μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση και η παγκόσμια συγκυρία έχουν εκτοξεύσει το κόστος. Αλλά θα το μειώσουμε. Θα πάμε κάπου στη μέση, ανάμεσα σε αυτό που ίσχυε όταν είχαμε τεράστιους όγκους παραγωγής και αυτό που βιώνουμε σήμερα.
Τα αυτοκίνητα είναι ακριβότερα, πράγματι. Είναι δύο παράγοντες που το προκαλούν αυτό. Το ένα είναι η δομή του ίδιου του προϊόντος. Για παράδειγμα, η νομοθεσία μας επιβάλλει διαρκώς αυστηρότερες προδιαγραφές ασφάλειας. Εμείς βελτιώνουμε την ασφάλεια, κάποια πράγματα είναι υποχρεωτικά και κάποια επιλογή μας. Είναι υψηλότερο το κόστος αλλά προσφέρουμε ένα σαφώς καλύτερο προϊόν. Τώρα το πρόβλημα είναι η έλλειψη πρώτων υλών και η ενεργειακή κρίση.
GOCAR – Δεν είναι πρόβλημα ότι οι βιομηχανίες κινούνται ταυτόχρονα προς δύο κατευθύνσεις; Δηλαδή έχετε τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και ταυτόχρονα την υποστήριξη της παρούσας τεχνολογίας.
Ναι, συμβαίνει και αυτό. Αλλά δεν είναι ο κύριος λόγος που ακριβαίνουν τα αυτοκίνητα. Γιατί και οι δύο κατηγορίες οχημάτων κάνουν πωλήσεις και αποσβένουν το δικό τους κόστος. Αλλά αν σκεφτείτε, πόσο καλύτερα είναι σήμερα τα αυτοκίνητα, είναι λογικό να είναι ακριβότερα.