Πότε θα δούμε πραγματικά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Κάποιοι κατασκευαστές επιμένουν στα μεσοπρόθεσμα πλάνα τους για πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως τα πλάνα άλλων έχουν ήδη ναυαγήσει.

  • -
  • -
Πότε θα δούμε πραγματικά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Το κόστος απόκτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι κάτι που απασχολεί πολλούς υποψήφιους αγοραστές. Πιο συγκεκριμένα, Σύμφωνα με κάποιες έρευνες, η υψηλή τιμή είναι ο Νο 1 λόγος απόρριψης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τους αναγνώστες μας, με ποσοστό 39%. Φυσικά, εκτός από εμάς, αυτό το πρόβλημα απασχολεί και τους κατασκευαστές. Οι οποίοι θα χάσουν μια μεγάλη μερίδα πελατών, αν δεν βρουν τρόπο να τους προσφέρουν κάποιο προϊόν σε τιμή που μπορούν να αντέξουν.

Μια τέτοια προσπάθεια ήταν η πολυαναμενόμενη συνεργασία της General Motors με τη Honda. Όπως είχε ανακοινωθεί τον Απρίλιο του 2022, οι δύο εταιρείες θα χρησιμοποιούσαν τη διαμορφώσιμη, ηλεκτρική πλατφόρμα της GM και τις νέες μπαταρίες Ultium, για να φέρουν στην αγορά «εκατομμύρια προσιτά ηλεκτρικά ως το 2027».

Σήμερα όμως, φαίνεται ότι αυτό το πλάνο έχει ήδη ναυαγήσει. Όπως δήλωσε στο τέλος Οκτωβρίου ο διευθύνων σύμβουλος της Honda, Toshihiro Mibe, «μετά από μελέτη ενός χρόνου, αποφασίσαμε ότι αυτό θα ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα, οπότε σήμερα σταματάμε την εξέλιξη κάποιου προσιτού EV».

Άλλωστε, ήδη από την περασμένη άνοιξη είχε κυκλοφορήσει η είδηση περί μη αντικατάστασης του Honda e. Η ιαπωνική εταιρεία διαπίστωσε ότι υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ζήτηση για αυτοκίνητα μεγαλύτερου μεγέθους, με αμάξωμα SUV, οπότε στρέφεται προς τα εκεί – με πρώτο παράδειγμα το νέο e:Ny1. Το οποίο είναι ένα συνολικά καλύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο από το e, είναι όμως και αρκετά ακριβότερο. Η τιμή του στην Ελλάδα είναι 53.900 €, δηλαδή σχεδόν 18.000 € υψηλότερη από του e.

Από την πλευρά της GM, εκπρόσωπος της εταιρείας επιβεβαίωσε τη διακοπή της συνεργασίας, όμως διατήρησε μια θετική στάση για το μέλλον, λέγοντας ότι «η κάθε εταιρεία παραμένει εστιασμένη στην κατασκευή πιο προσιτών ηλεκτρικών». Μήπως όμως η διακοπή της συνεργασίας σημαίνει ότι αυτή η… διάθεση, ακόμη κι αν πράγματι υπάρχει, θα αργήσει πολύ περισσότερο να γίνει πραγματικότητα;

Ευτυχώς, κάποιοι κατασκευαστές φαίνεται να επιμένουν στα μεσοπρόθεσμα πλάνα τους για πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το Volkswagen ID.2 που θα έρθει το 2025 αναμένεται να κοστίζει λιγότερα από 25.000 €, όπως και το αντίστοιχο μοντέλο της Skoda, ενώ οι δύο εταιρείες έχουν δεσμευτεί ότι θα λανσάρουν και αυτοκίνητα με τιμή κάτω από 20.000 € ως το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε.

Ακόμα πιο μπροστά σε αυτό τον αγώνα δρόμου φαίνεται να βρίσκεται ο όμιλος Stellantis, ο οποίος μόλις λάνσαρε το νέο Citroen e-C3 με αρχική τιμή 23.000 € στην Ευρώπη, ενώ το 2025 αναμένεται και μια εκδοχή του με μικρότερη αυτονομία και τιμή κάτω από 20.000 €. Στη σημερινή ελληνική πραγματικότητα πάντως, τα μόνο τετραθέσια ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τιμή κάτω από 28.000 € (χωρίς την επιδότηση του Κινούμαι Ηλεκτρικά 2) είναι το νέο Dacia Spring και το VW e-up!, στη δύση της καριέρας του.

Φαίνεται λοιπόν ότι μερικές λύσεις υπάρχουν ήδη, και μετά το 2025 θα είναι ακόμα περισσότερες. Αρκεί να μη διαπιστώσουν στην πορεία κι άλλες εταιρείες ότι αυτά τα πλάνα είναι μη βιώσιμα, όπως ανακάλυψαν η GM και Honda, και μεταφέρουν τις όποιες υποσχέσεις για ακόμη αργότερα.