Αυτόματο ή χειροκίνητο
Ευχάριστο δίλημμα ή μήπως κανένα δίλημμα
- -
- -
Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων όπως αποτυπώνεται και στις επιλογές του αγοραστικού κοινού, ακολουθούν μια ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια. Κάτι που έχουν αφουγκραστεί και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες εφοδιάζουν τα περισσότερα μοντέλα τους με αυτού του είδους τα κιβώτια.
Οι τύποι τους πολλοί και διάφοροι, ανάλογα με τη φιλοσοφία του αυτοκινήτου, αλλά και τη δύναμή του. Παλαιότερα, τα ισχυρά μοντέλα και ειδικά τα σπορ δυνατά, είχαν αποκλειστικά χειροκίνητο κιβώτιο, αφού αυτά ήταν συνυφασμένα με τη σπορ οδήγηση και τις απόλυτες επιδόσεις.
Βλέπετε, κάποτε τα αυτόματα ήταν αργά, πραγματικά αργά στις αλλαγές του, με λίγες σχέσεις που είχαν ως μοναδικό σκοπό να προσφέρουν άνεση σε μοντέλα πόλης και τίποτα παραπάνω. Αυτό όμως κάποτε, αφού εδώ και δυο σχεδόν δεκαετίες, ίσως λιγότερο, οι μηχανικοί δημιούργησαν αυτόματα που άλλαξαν τον χάρτη.
Πρωτοπόρος θα λέγαμε η Volkswagen που παρουσίασε το DSG, ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη που προεπιλέγει την επόμενη σχέση πριν ακόμα αφήσει αυτή που έχει. Έτσι, οι αλλαγές γίνονται ταχύτατα και ανεπαίσθητα. Ακολούθησαν και άλλες εταιρείες, πάνω στην ίδια τεχνολογία, αλλά και εξελίσσοντας κλασικά κιβώτια με μετατροπέα ροπής.
Η BMW μας απέδειξε ότι μπορεί να επιτύχει σχεδόν το τέλειο, αφού το Steptronic υπερέχει σε άνεση και δεν υστερεί καθόλου σε ταχύτητα. Από την άλλη κάποιοι κατασκευαστές επιμένουν στα τύπου CVT συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης δηλαδή, που ακούγονται σαν να έχουν μία σχέση, ενώ στην πράξη έχουν αμέτρητες.
Αυτό τον τύπο τον συναντάμε τελευταία κυρίως σε υβριδικές εκτελέσεις με καταγωγή την Ιαπωνία. Δεν είναι το πιο ευχάριστο κιβώτιο, ειδικά στην έντονη επιτάχυνση, όπου παράγει έναν κουραστικό θόρυβο, αλλά σε κανονικές συνθήκες, με χαμηλή πίεση και μέσα στην πόλη, αποδεικνύεται αρκετά ξεκούραστο και οικονομικό.
Στη σημερινή εποχή οι κατασκευαστές προτιμούν τα αυτόματα, όχι μόνο σε αυτοκίνητα πόλης ή πολυτελείας, αλλά και σε σπορ. Δείτε τη Ferrari που δεν έχει καν χειροκίνητο κιβώτιο πλέον. Ή ακόμα και την Porsche που τόλμησε και έβγαλε την GT3 -το απόλυτο σπορ μοντέλο- με αυτόματο στην προηγούμενη γενιά της, αλλά, αν και εξαιρετικό σε απόκριση, ταχύτητα και εν γένει λειτουργία, επέστρεψε, δίνοντας την επιλογή του χειροκίνητου, αφού οι φίλοι της φίρμας δείχνουν να το προτιμούν.
Όπως φαίνεται η τάση της εποχής μας πηγαίνει προς τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, τα οποία σε λίγο καιρό ίσως θα είναι μονόδρομος, στέλνοντας το αριστερό μας πόδι στη σύνταξη και για ξεκουραστεί στο footrest.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
jk@ gocar.gr